لینک های دسترسی

Breaking News

رابرت موگابی بر باقی ماندن در قدرت تاکید دارد


اردوی زیمبابوی روز گذشته خبرداد که رابرت موگابی در منزلش نظربند بوده و مصؤن می باشد
اردوی زیمبابوی روز گذشته خبرداد که رابرت موگابی در منزلش نظربند بوده و مصؤن می باشد

رابرت موگابی، رئیس جمهور زیمبابوی، پیشنهاد استعفا و انتقال قدرت به حکومت انتقالی را رد کرده است.

براساس گزارش ها، ایمرسن مننگاگوا، معاون سابق ریاست جمهور زیمبابوی و مورگن تسونگیری، رهبر حزب مخالف آن کشور، تلاش بخاطر شمولیت شان در حکومت جدید زیمبابوی را آغاز کرده اند.

ایمرسن مننگاگوا هفتۀ گذشته از سوی رابرت موگابی برکنار ساخته شد که به باور شماری از تحلیلگران،ظاهراً همین برکناری مننگاگوا باعث شد تا اردوی آن کشور قدرت را بدست گیرد.

اردوی زیمبابوی روز گذشته خبرداد که رابرت موگابی در منزلش نظربند بوده و مصؤن می باشد و گفت که برای سرنگونی حکومت کدام اقدام نظامی صورت نگرفته است. این اقدام اردوی زیمبابوی واکنش کشورهای متعدد جهان را نیز برانگیخته است.

تعداد از قانونگذاران ایالات متحده از منزوی ساختن موگابی استقبال کرده اند، اما وزارت خارجۀ این کشور، اقدامات نظامی اردوی زیمبابوی را نگران کننده خوانده و از رهبران آن کشور خواسته است تا قانون را رعایت و اختلافات شان را به گونۀ صلح امیز حل کنند.

از جانب دیگر، بوریس جانسن، وزیر خارجۀ بریتانیا، گفته است که "هیچ کس خواستار انتقال قدرت از یک مستبد غیر انتخابی به مستبد غیرانتخابی دیگر نمی باشد."

آقای جانسن همچنان افزوده است که بریتانیا خواهان انتخابات آزاد و عادلانه در زیمبابوی بوده و اضافه کرده که "این چیزیست که برای آن کار خواهیم کرد."

در عین حال، کترین ری، سخنگوی کمیسیون اروپایی نیز در واکنش به تحولات تازه در زیمبابوی گفته است که "به حقوق اساسی مردم زیمبابوی باید احترام صورت گیرد و نظم قانونی و حکومتداری دموکراتیک باید مراعات گردد."

موگابی نزدیک به چهار دهه در قدرت قرار داشت و معمولاً مخالفین سیاسی خود را سرکوب می کرد.

پس از خشونت های ناشی از انتخابات سال ٢٠٠٢، بریتانیا و اتحآدیۀ اروپا بر سفر رابرت موگابی ممنوعیت وضع کردند.

رابرت موگابی بر باقی ماندن در قدرت تاکید دارد
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:21 0:00

XS
SM
MD
LG