سفر وزیر خارجۀ ترکمنستان به کابل؛ 'پروژۀ تاپی محور بحث با طالبان است'

وزیر خارجۀ ترکمنستان صبح روز شنبه ۳۰ اکتوبر (هشتم عقرب) در راس یک هیات دولتی برای دیدار و گفتگو با مقام‌های طالبان وارد کابل شد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت که آقای رشید مردوف، وزیر خارجۀ ترکمنستان در دیدار با مقام‌های این گروه دربارۀ مسایل اقتصادی، امنیتی تجارتی و کمک‌های بشردوستانه به افغانستان صحبت کرده است.

مقام‌های گروه طالبان گفته اند که پروژۀ تاپی، یکی از محورهای اساسی بحث با ترکمنستان است.

بلال‌ کریمی، یکی از سخنگویان طالبان به خبرنگاران گفت: "در این دیدارها در مورد آغاز پروژهٔ تاپی و اقدامات بعدی آن، نشست‌های میان دو طرف برگزار خواهد شد."

تاپی از پروژه‌های بزرگ ترکمنستان و افغانستان است که کار آن در سال ۱۳۹۶ خورشیدی در ولایت هرات افتتاح شد، اما گفته می‌شود که با مسلط شدن طالبان بر این کشور، کارهای مقدماتی آن در خاک افغانستان متوقف شده است.

این پروژه قرار است گاز طبیعی را از منطقۀ گالکینیش، بزرگترین منبع گاز ترکمنستان از طریق ولایات هرات و قندهار افغانستان به پاکستان و هند انتقال دهد.

با مسلط شدن طالبان بر افغانستان این سومین وزیر خارجۀ کشورهای منطقه به افغانستان است. پیش از این وزیران خارجۀ اوزبیکستان و پاکستان به کابل سفر کرده و با مقام‌های طالبان دیدار و گفتگو کردند.

احمد سعیدی، دپلومات پیشین افغان می‌گوید که سفرهای وزیران خارجۀ کشورهای همسایۀ افغانستان نمایشی خواند.

آقای سعیدی گفت: "سفر وزیر خارجۀ ترکمنستان به افغانستان به خاطر به رسمیت شناختن طالبان نیست و به خاطر کدام امضای قرارداد مالی و اقتصادی هم نیست. چون وزیر خارجۀ اوزبکستان قبلاً سفری به کابل داشت و وزیر خارجۀ پاکستان نیز به کابل سفر کرد، این‌ها کشورهای همسایه اند و می‌خواهند که از حریف خود عقب نمانند."

این دپلومات پیشین افغان همچنین افزود تا زمانیکه روسیه در مورد به رسمیت شناختن حکومت طالبان تصمیم نگیرد، ترکمنستان، اوزبیکستان، تاجیکستان و قرغیزستان هیچ اقدامی در این مورد نخواهند کرد.

افزون بر پروژه تاپی، ترکمستان و افغانستان در سال‌های اخیر، چندین پروژۀ بزرگ اقتصادی دیگر را نیز افتتاح کردند که گفته می‌شود کار این پروژه‌ها متوقف اند.

خط آهن آقینه - اندخوی به طول ۳۰ کیلومتر، پروژه لین برق ۵۰۰ کیلوولت کرکی- اندخوی تا پلخمری و پروژه وصل فایبر نوری ۲۵۰۰ میگابایتی انترنت شامل این پروژه‌ها است.