جنگ ایران و عراق؛ بقایای جسد جنگجوی افغان به مشهد منتقل شد

بقایای اجساد ۱۹۲ سربازایرانی که در جنگ ایران و عراق در دهۀ ۱۳۶۰ خورشیدی کشته شده و در عراق مدفون شده بودند، به ایران برگردانده شد.

خبرگزاری تسنیم ایران گزارش داده است که این اجساد روز دوشنبه ۲۲ جون (دوم سرطان) به ایران منتقل شد اما به دلیل شیوع کروناویروس، مراسم بزرگ و گردهمایی مردمی عمداً برگزار نشد.

در میان تصاویری که بر تابوت‌ها چسپانده شده بود، تابوت "نسیم افغانی" هم به چشم می‌خورد که به گزارش تسنیم در ترکیب "لشکر پنج خراسان" به جنگ عراق اعزام شده و در آنجا کشته شده بود.

نسیم افغان (نفر وسط) با سربازان بسیجی ایران

اما خبرگزاری تسنیم گزارش داده است که با وصف پیگیری های به عمل آمده، هیچ نشانی از خانوادۀ "نسیم افغانی" پیدا نشده است، تا بقایای جسد وی به آنان تحویل داده شود.

مسوولان کمیتۀ جستجوی مفقودین جنگ ایران و عراق به رسانه‌های ایرانی گفته اند که خانوادۀ نسیم افغانی در سال‌های ۱۳۶۰ در "حملات شوروی" کشته شده اند و از اینرو به دستور علی خامنه‌ای، تابوت وی در "حرم امام رضا" در مشهد به خاک سپرده می‌شود.

جنگ ایران و جنگجوی افغان

در دهۀ ۱۳۶۰ خورشیدی و پس از تهاجم قشون سرخ اتحاد جماهیر شوروی پیشین به افغانستان، سیلی از مهاجران افغان روانۀ ایران و پاکستان شدند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که در آن زمان درگیر جنگ با عراق بود، از میان مهاجران افغان سربازگیری کرده و آنان را به جنگ اعزام کرد.

خبرگزاری تسنیم ایران گزارش داده است که کم و بیش ۲۰۰۰ شهروند افغان در جنگ ایران و عراق کشته شده اند، اما برخی آمار تایید ناشده حاکی از آن است که بیش از چهار هزار افغان در این جنگ کشته شده اند.

سربازگیری سپاه پاسداران ایران از مهاجران افغان بار دیگر با ظهور گروه دولت اسلامی یا داعش در عراق و سوریه شدت گرفت.

هم اکنون کم و بیش ۲.۵ میلیون مهاجر افغان در ایران اقامت دارند که شماری از آنان فاقد اسناد قانونی اقامت اند.

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس ایران که در جنوری سال روان در حملۀ طیارۀ بی سرنشین قوای امریکایی در نزدیکی میدان هوایی بغداد کشته شد، در سال ۱۳۹۲ خورشیدی لوای فاطمیون را که مرکب از جنگجویان افغان است، برای جنگ با تندروان داعش در سوریه شکل داد.

جنگ سوریه - جنگجوی افغان

جنگجویان لوای فاطمیون زیر نام "دفاع از حرم اهل‌بیت" و خدمت به مذهب شیعه و با وعدۀ دادن پاسپورت ایران، حقوق برای جنگجویان و خانواده‌های‌شان و حمایت همیشگی از خانواده‌ کسانی که در جنگ کشته می‌شوند، جلب و جذب می‌شوند.

تا کنون آمار دقیق افغان‌هایی که در سوریه می‌جنگند مشخص نشده است، اما بر اساس گزارش دیدبان حقوق بشر که بر مصاحبۀ یک مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با خبرگزاری تسنیم ایران تکیه دارد، کم و بیش ۱۴ هزار جنگجو در ترکیب لوای فاطمیون در سوریه می‌جنگد.

دیدبان حقوق بشر گزارش داده است که لشکر فاطمیون کم و بیش ۱۴ هزار جنگجو دارد

انستیتیوت صلح ایالات متحده در یک گزارش ویژه گفته است که از سال ۲۰۱۳ تا کنون کم و بیش ۵۰ هزار افغان، عمدتاً مهاجران افغان مقیم ایران، در ترکیب لوای فاطمیون در سوریه جنگیده اند.

آمار دقیق افغان‌هایی که در جنگ سوریه کشته شده اند، تا کنون مشخص نشده است، اما رسانه‌های غربی بارها گزارش داده اند که صدها تن این جنگجویان در این جنگ کشته شده اند.

وزارت مالیۀ ایالات متحده در جنوری ۲۰۱۹ لوای فاطمیون و لوای زینبیون را که متشکل از جنگجویان شیعۀ پاکستانی است و زیر چتر سپاه پاسداران ایران به حمایت رژیم بشارالاسد در سوریه می‌جنگند، تحریم کرد.