لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش برای افزایش برنامه‌های آگاهی‌دهی پولیو در قندهار


از آغاز سال جاری میلادی ۱۴واقعه پولیو در ولایت قندهار ثبت شده است
از آغاز سال جاری میلادی ۱۴واقعه پولیو در ولایت قندهار ثبت شده است

مسوولین صحت عامۀ ولایت قندهار از راه اندازی برنامه‌های آگاهی‌دهی پولیو خبر داده و می‌گویند که در تلاش ایجاد انسجام و هماهنگی میان عرضه کنندگان صحی در این ولایت می‌باشند.

احمد جواد عثمانی، وزیر صحت عامۀ افغانستان در مصاحبه با صدای امریکا گفت که قندهار از امکانات خوبی برخودار است، اما به گفتۀ وی هنوز هم "عدم هماهنگی" میان جوانب ذیدخل از جمله بزرگترین چالش های این ولایت بشمار می‌رود.

آقای عثمانی گفت: "یکی از مشکلات عمدۀ ما درین ولایت عدم هماهنگی و مدیریت ناسالم منابع توسط جوانب ذیدخل می‌باشد. اخیراً یک تیم ۱۵ نفری اعم از منسوبین وزارت صحت عامه و دست اندرکاران ملی و بین المللی به ولایت کندهار اعزام گردیده اند تا در حل موضوع دست به کار شوند".

به گفته وی، نتایج مقدماتی این تیم نشان می‌دهد که نیاز جدی برای تجدید مدیریت تخنیکی و عملیاتی برنامه های صحی وجود دارد.

آقای عثمانی گفت: "عدم دسترسی به معلومات کافی، غفلت خانوادگی و سطح پایین آگاهی مردم از عواقب مرض پولیو باعث شده است که خانواده ها از گرفتن واکسین حیاتی پولیو ابا ‌ورزند".

به گفتۀ وی، نیاز حد اقل واکسیناتوران به سطح مراکز صحی یک یا دو نفر می‌باشد ولی در بیشتر مناطق ظرفیت موجود به پنج یا شش نفر می‌رسد، بناءً در نظر است تا فعالیت های آنها [واکسیناتور] بیشتر منسجم و از طریق ایشان برنامه های آگاهی پولیو به تمام مردم به شکل سیار و یا از طریق مساجد به شکل گسترده رسانیده شود.

آقای عثمانی از ادغام برنامه ها و تفکیک نقش و مسوولیت های همکاران و جوانب ذیدخل نیز خبر داد که به گفته وی با تطبیق این رویکرد جدید، موضوع رد واکسین توسط خانواده ها در سطح کندهار و یک تعداد از ولایت های هم‌جوار حل خواهد شد.

عبدالقیوم پخلا، مسوول برنامۀ محو پولیو در حوزه جنوب افغانستان دلیل عمدۀ افزایش گسترش پولیو را در جنوب کشور، عدم آگاهی مردم، نا امنی ها، ممانعت طالبان مسلح با تطبیق واکسین پولیوعنوان کرد.

آقای پخلا گفت: "جمعیت بیشتر، عبور و مرور باشندگان ولسوالی‌ها و ولایت‌های همجوار، مخالفت‌ خانواده‌ها با روند تطبیق پولیو از دلایل دیگری است که زمینۀ مصاب شدن کودکان بیشتر را در ولایت کندهار مساعد می‌سازد".

از آغاز سال جاری میلادی تا حال ۵۴ مورد مثبت پولیو در افغانستان ثبت شده است که ۱۴واقعه آن در ولایت کندهار به ثبت رسیده است.

XS
SM
MD
LG