لینک های دسترسی

Breaking News

نقش عالمان دینی در مبارزه بر ضد پولیو در غزنی


از آغاز ۲۰۲۰ تا به حال هیچ مورد مثبت پولیو در غزنی ثبت نشده است.
از آغاز ۲۰۲۰ تا به حال هیچ مورد مثبت پولیو در غزنی ثبت نشده است.

شماری از عالمان دین در ولایت غزنی می‌گویند که در دین اسلام، صحت و سلامتی از جایگاه و ارزش ویژه برخوردار است و هر نوع تلاش برای وقایه کردن امراض از نظر اسلام جایز می‌باشد.

آنان به استناد حدیث پیامبر اسلام که والدین را به مواظبت از صحت و سلامت فرزندان شان ترغیب کرده است، به مردم اطمینان می‌دهند که از نظر اسلام هیچ ممانعتی برای واکسین پولیو وجود ندارد و از تمام والدین می‌خواهند که کودکان کمتر از پنچ سال خود را واکسین کنند.

مولوی عتیق‌الله محمدی، یک تن از عالمان دین در غزنی درین مورد به صدای آمریکا گفت: "در اسلام، حفظ صحت و سلامت واجب شمرده شده است و حق حیات از جمله حقوق اساسی هر فرد به شمار می‌رود. پس برای نجات یک انسان می‌توانیم از هر راه ممکن استفاده نمایم تا صحت و سلامت آنها تضمین شود".

داکتر ظاهر شاه نیکمل، رییس صحت عامۀ غزنی نقش عالمان دینی را در محو بیماری پولیو بسیار مهم دانسته و با اشاره به "رابطۀ قوی" عالمان دین با مردم، گفت که هر نوع آگاهی در مورد پولیو از طرف آنان [عالمان دینی] مورد تایید مردم قرار می‌گیرد.

آقای نیکمل گفت :"...جای شک و تردید نیست که سخنان ملام امامان در بین مردم بیشتر تاثیرگذار است، بناءً ما تلاش می‌ورزیم تا پیام های خود را نه تنها از طریق مسوولین صحی و داکتران، بلکه از طریق منبر و مسجد نیز به مردم برسانیم".

باشندگان غزنی هم به این باوراند که عالمان دینی می‌توانند نقش مهمی را در بهبود کمپاین های واکسیناسیون داشته باشند.

خالده، باشندۀ ولایت غزنی به صدای آمریکا گفت: "مردم بیشتر به سخنان ملا امامان گوش می‌دهند، اگر آنها [عالمان دین] در مورد مزایای واکسین پولیو به مردم آگاهی لازم بدهند، من مطمین هستم که تعداد مراجعین برای تطبیق پولیو به مراتب بیشتر خواهد شد.

بیماری پولیو یا فلج شل حاد کودکان درمان ندارد و تنها راه جلوگیری از آن تطبیق واکسین پولیو می‌باشد.

XS
SM
MD
LG