لینک های دسترسی

Breaking News

ثبت یک واقعۀ دیگر پولیو در افغانستان؛ شمار واقعات به ۵۴ رسید


مقام‌های افغان از ثبت یک واقعۀ جدید بیماری پولیو یا فلج کودکان در جنوب این کشور خبر دادند که با این حساب، شمار مجموعی موارد پولیو در سال جاری در افغانستان به ۵۴ واقعه رسید.

غلام دستگیر نظری، مسوول معافیت کتلوی وزارت صحت عامۀ افغانستان به صدای امریکا گفت که در تازه ترین مورد یک کودک در ولسوالی معروف ولایت کندهار به مرض پولیو مبتلا شده است.

آقای نظری دلیل عمدۀ افزایش گسترش پولیو را در حوزه جنوب افغانستان، نا امنی‌ها و مخالفت طالبان مسلح با تطبیق خانه به خانۀ واکسین پولیو عنوان کرد.

او افزود: " ... واقعه ۵۴ ام فلج پولیو یک پسر یک سالۀ است که فعلاً در ساحه تحت کنترول مخالفین مسلح حکومت زندگی می‌کند و متأسفانه در جریان ۱۲ ماه گذشته فقط یک دوز واکسین پولیو را گرفته است."

آقای نظری گفت که تنها یک دوز واکسین پولیو هیچ وقت نمی‌تواند در برابر ویروس پولیو معافیت لازم و بسنده را ایجاد کند.

میر جان راسخ، مسوول مطبوعاتی برنامۀ محو پولیو، تایید می‌کند که ناامنی های دوامدار و محروم شدن پیهم کودکان از واکسین، منجر به چنین حالتی شده است.

آقای راسخ گفت: "بیشتر از سه سال می‌شود که مخالفین مسلح دولت اجازه کمپاین خانه به خانه را در این منطقه نمی‌دهند. با آن هم در ماه سپتمبر ۲۰۱۹ کمپاین های ساحه به ساحه در این مناطق آغاز گردید، اما دیده می‌شود که پوشش مطلوب و گستردۀ نداشته است".

با آنکه بعد از ختم دورۀ قرنطین کروناویروس، چندین دور کمپاین پولیو در ولایت های مختلف افغانستان آغاز شد، عدم دسترسی مردم به کمپاین های خانه به خانه در مناطق تحت کنترول مخالفین مسلح دولت سبب شده است که موارد ابتلا به کووید۱۹ در افغانستان افزایش یابدږ

با ثبت یک مورد جدید فلج پولیو در ولایت کندهار، از آغاز سال جاری تعداد واقعات مثبت پولیو در این ولایت به ۱۴ مورد رسید.

XS
SM
MD
LG