لینک های دسترسی

Breaking News

ایران به امریکا از 'مادر جنگ ها' هشدار داد


رئیس جمهور ایران روز یکشنبه از"پالیسی های خصمانۀ" حکومت دونالد ترمپ و جنگ احتمالی ایران-امریکا، هشدار داد.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، با وجود هشدار از جنگ، احتمال صلح با امریکا را هم رد نکرد.

آقای روحانی گفت "امریکا باید بداند که جنگ با ایران، مادر همه جنگ ها است و صلح با ایران، مادر همه صلح ها است ."

رئیس جمهور روحانی که در جمع از دپلومات های ایرانی صحبت می کرد، خطاب به رئیس جمهور ایالات متحده گفت که "آقای ترمپ، با دم شیر بازی نکنید. پشیمان کننده است."

در همین حال، جنرال محمد باقری، لوی درستیز قوای مسلح ایران، هشدار داده است که حکومت رئیس جمهور ترمپ احتمالاً آمادگی تهاجم بر ایران را دارد.

آقای باقری گفته است "عملکرد دشمن غیر قابل پیش بینی است" اما تاکید کرد که در حال حاضر ظاهراً ایالات متحده از تهدید و تهاجمی نظامی در برابر ایران صحبت نمی کند.

اظهارات رئیس جمهور روحانی در حالی صورت گرفته است که ایالات متحده در ماه های اخیر تهران را تحت فشار قرار داده و تعزیرات جدید بر آن کشور را وضع کرده است. این فشار ها پس از آن بر تهران وارد شد که امریکا از توافق هسته ای با ایران خارج شد.

در همین حال، خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات امریکایی، نوشته است که واشنگتن بر حکومت ایران فشار وارد کرده است تا تهران از یک سو برنامۀ هسته ای خود را متوقف کند و از سوی دیگر حمایت گروه های تندور را خاتمه دهد.

آقای روحانی روز قبل نیز تهدید کرد که صادرات تیل ایران متوقف شود، کشورش تنگۀ هرمز را که یکی از راه های عمدۀ انتقال تیل است، مسدود خواهد کرد.

روحانیگفت" ما می‌گوییم هنگامی که نفت ایران صادر نشود، هیچ کس نمی‌تواند نفت صادر کند به دنبال بستن تنگه هرمز استیم."

صادرات تیل ایران تا آخر سال جاری، ۶۶ در صد به دلیل وضع تعزیرات جدید ایالات متحده بر آن کشور، کاهش خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG