لینک های دسترسی

Breaking News

روحانی: توافق هسته‌ای نباید به خاطر اقدام یکجانبه امریکا نابود شود


حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، گفته است که اگر توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ منافع کشورش را تامین نکند، برای تهران دشوار خواهد بود تا این توافق را با قدرت های جهان حفظ کند.

آقای روحانی در یک تماس تیلفونی روز سه شنبه با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، گفته است سایر امضا کنندگان توافق هسته ای: فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین و آلمان باید راهی را پیدا کنند تا خروج ایالات متحده از این توافق را جبران کنند.

دفتر رئیس جمهور فرانسه گفته است که آقای مکرون تلاش کرده است تا به رئیس جمهور روحانی اطمینان بدهد که او و سایر رهبران امضا کنندۀ توافق تلاش خواهند کرد تا به این توافق متعهد باقی بمانند.

دفتر آقای مکرون گفته است که رئیس جمهور آن کشور به آقای روحانی گفته است که پیشرفت ها از سوی سایر امضا کنندگان توافق هسته ای به دست آمده و ابراز امیدواری کرده است که ایران نیز به نوبۀ خود "تعهدات اش را بدون ابهام، انجام" بدهد.

مقامات فرانسه همچنین گفته اند که سایر امضا کنندگان توافق هسته ای پلان دارند تا به زودی در ویانا، پایتخت اتریش، با هم دیدار کنند و در مورد چگونگی حفظ توافق هسته ای ایران، با هم بحث کنند.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، در اواخر ماه می ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای ایران، بیرون شد به تعقیب آن تحریم‌های جدید اقتصادی را بر تهران وضع کرد.

توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی در زمان حکومت بارک اوباما، رئیس جمهور پیشین ایالات متحدۀ امریکا، نهایی شد.

بر اساس این توافق ایران غنی سازی یورانیم خود را که از آن در ساخت سلاح اتمی استفاده می شود، متوقف کرد و در عوض تحریم‌های اقتصادی بین المللی که بر تهران وضع شده بود، لغو شد.

آقای ترمپ بارها این توافق را "ناقص" خوانده و گفته است که این معامله، بیشتر از دیگران، منافع ایران را تامین می کند. خروج آقای ترمپ از توافق هسته ای موجب شد تا سایر شرکای امریکا در این توافق تلاش کنند تا ایران "مشوق های کافی مالی" را به دست بیاورد تا تهران در این توافق بین المللی باقی بماند.

در همین حال، آقای روحانی در ویب سایت رسمی خود گفته است که " نباید اجازه دهیم این دستاورد بسیار بزرگ دیپلماسی با اقدامات یک جانبه و پیمان شکنی دیگران نابود شود. اگر ایران نتواند از امتیاز این توافق استفاده کند، عملاً ماندن در آن، امکان پذیر نخواهد بود.

XS
SM
MD
LG