لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما به نامزدان انتخابات افغانستان: مطابق اصول رفتار کنید


نمایندۀ ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری این کشور خواسته است که در هماهنگی با قوانین و اصول کاری انتخاباتی رفتار کنند.

تدامیچی یاماموتو در گفتگویی با خبرنگار صدای امریکا شایسته سادات لامع گفت که تمامی نهادهای درگیر در انتخابات افغانستان تلاش می‌کنند انتخابات روز شنبه (ششم میزان) به شکل شفاف و معتبر برگزار شود.

او گفت که آمادگی‌های لازم برای برگزاری انتخابات صورت گرفته، و حالا این به دست مردم و سیاستمداران افغانستان است که شفافیت انتخابات را تضمین کنند.

آقای یاماموتو گفت: "از نظر سیاسی، وضعیت هنوز به بهبود نیاز دارد و من از تمام نامزدها مصرانه می‌خواهم تا به اصول و قواعد پابند باشند."

نماینده ویژه سازمان ملل متحد گفت که برگزاری یک انتخابات شفاف و مشروعیت حکومت آینده، برای پیشبرد برنامه‌های مصالحه نیز حیاتی است.

او گفت: "نیاز داریم تا همه تلاش کنیم که این انتخابات به دفتر ریاست جمهوری مشروعیت لازم بدهد. این موضوع به رییس جمهور (بعدی) فرصت خواهد داد تا به نمایندگی از کل مردم افغانستان در مورد صلح مذاکره کند."

گفتگوهای صلح با طالبان که حدود ۹ ماه ادامه داشت، اخیرا از سوی دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا متوقف شد و دولت افغانستان نیز اعلام کرد که تلاش‌هایش برای گفتگو با طالبان را تا برگزاری انتخابات و تشکیل حکومت بعدی متوقف کرده است.

گروه طالبان پیش از این حاضر به گفتگو با دولت افغانستان نشده بود. شماری از حلقات سیاسی نیز تاکید داشتند که تا مشخص شدن نتایج مذاکره با طالبان، انتخابات ریاست جمهوری برگزار نشود؛ تا فرصتی فراهم شود که گروه طالبان نیز در انتخابات بعدی حضور داشته باشد.

XS
SM
MD
LG