لینک های دسترسی

Breaking News

جو بایدن از تحقیقات سراسری پیرامون حملهٔ درون در کابل حمایت می‌کند 


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده از تحقیقات سراسری پیرامون حملهٔ طیارهٔ بدون سرنشین امریکایی که سبب کشته شدن غیرنظامیان در کابل، پایتخت افغانستان شد، حمایت می‌کند.

جین ساکی، سخنگوی قصر سفید امروز ۲۰ سپتمبر (۲۹ سنبله) با تایید این موضوع افزود که در مورد این حمله صبح روز جمعه به رییس جمهور بایدن گزارش داده شد و رییس جمهور خواستار اقدام فوری در این مورد شده است.

خانم ساکی افزود که این حمله به "خطا" انجام شده است.

سخنگوی قصرسفید گفت: "هر ضایعه زندگی هر فرد ملکی یک تراژیدی است."

پیش از این، سازمان عفو بین الملل گفته بود که پذیرفتن اشتباه در حملهٔ طیارهٔ بدون سرنشین امریکا در کابل گام نخست است، اما اکنون باید تحقیقات و حسابدهی بیشتر در این خصوص انجام شود.

مقامات نظامی امریکا حمله ۲۹ اگست طیاره‌ بدون سرنشین در کابل را اشتباه "غم‌انگیز" و "ناگوار" خوانده و پذیرفتند که در آن تندروان داعش نه بلکه ۱۰ غیر نظامی به شمول هفت کودک کشته شدند.

براین کاستنر، مشاور ارشد برنامه پاسخگویی به بحران عفو بین الملل در واکنش به این رویداد گفت: "امریکا باید به تحقیقات کامل، شفاف و غیرجانب دارانه در خصوص این واقعه تعهد کند. هر کسی که به انجام جرایم مظنون باشد باید در محکمهٔ عادلانه مورد پی‌گرد قرار گیرد."

اما خانم ساکی در پاسخ به سوالی که آیا پس از تحقیقات احتمال مجازات یا توبیخ افرادی که در این حمله دخیل بودند، وجود دارد یا نه گفت که آنچه مهم است این است که این حمله در چه زمانی و در کدام وضعیت انجام شده است.

سخنگوی قصر سفید افزود که حملات امریکا علیه گروه داعش ادامه خواهد داشت.

عفو بین المللی همچنان گفته است که به خانوادهٔ قربانیان باید در مورد پیشرفت‌های تحقیقات اطلاع داده شود و به آنان غرامت کامل پرداخته شود.

جنرال کنیت مکنزی، فرمانده قوماندانی مرکزی ایالات متحده پیش از این از بابت این اشتباه عذرخواهی کرده و گفته بود که ایالات متحده پرداخت غرامت به خانوادهٔ قربانیان را بررسی می‌کند.

گزارش‌های محلی پس از آن حمله از کشته شدن زمری احمدی حکایت کردند، کارمند یک موسسهٔ غیر انتفاعی امریکایی؛ فردی که برای اقامت در ایالات متحده نیز درخواست داده بود.

این حملهٔ هوایی پس از آن صورت گرفت که گروه داعش-خراسان مسوولیت حملهٔ ۲۶ اگست در میدان هوایی کابل را بر عهده گرفت که در آن ۱۳ نظامی امریکایی و ۱۶۹ افغان کشته شدند.

XS
SM
MD
LG