لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله جرگه مشورتی صلح را بی‌ دستاورد خواند


عکس (آرشیف)
عکس (آرشیف)

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت افغانستان یک روز پس از پایان جرگه مشورتی صلح گفته است که این جرگه "دستاورد جدیدی" نداشته است.

آقای عبدالله که به ترکیه رفته است، روز جمعه (۱۳ ثور) در گفتگو با خبرگزاری اناتولی گفته است: "برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح علی‌رغم تحمیل هزینه سنگین مالی بر مردم و ایجاد چند روز توقف در فعالیت‌های اقتصادی و دولتی، دستاورد جدیدی برای کشورمان نداشت".

پیش از این تکت انتخاباتی آقای عبدالله از اشتراک در جرگه مشورتی صلح خودداری کرده و آن را تحریم کرده بود.

این جرگه روز دوشنبه (نهم ثور) با حضور سه‌ هزار و ۲۰۰ نفر از سراسر افغانستان در کابل برگزار شد.

هرچند این جرگه توسط برخی از چهره‌های سیاسی و نامزدان ریاست جمهوری تحریم شد؛ اما اعضای آن رایزنی‌های چهار روزه شان را روز گذشته به طرف‌های درگیر پیشکش کردند.

تلاش برای ترغیب طالبان به گفتگوهای صلح، حفظ نظام کنونی، حفظ دستاوردهای هجده سال گذشته، خروج مسئولانۀ نظامیان خارجی پس از توافقات صلح و ایجاد دفتری برای طالبان در داخل افغانستان از خواست‌های کلیدی اعضای جرگۀ مشورتی صلح بود.

دیدار عبدالله و اردوغان

آقای عبدالله در سفر به ترکیه با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور و شماری از مقامات ترکی دیدار کرده است.

براساس اعلامیه‌ای که ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی منتشر کرده، آقای اردوغان در دیدار با آقای عبدالله خواستار برقراری صلح دایمی در افغانستان شده است.

در این اعلامیه آمده است: "ترکیه از تلاش‌ها برای دست‌ یافتن به صلح در افغانستان حمایت می‌کند و خواهان برقراری صلح دایمی، عادلانه و قابل تطبیق در افغانستان می‌باشد".

در این دیدار رئیس اجرایی حکومت افغانستان گفته است که طالبان مانع اصلی صلح اند و تا اکنون برای گفتگوی مستقیم با مردم و دولت افغانستان حاضر نشده اند.

آقای عبدالله افزوده است: "تلاش‌های جدی از سوی ایالات متحده امریکا برای دست‌ یافتن به صلح آغاز شده است. در این راستا مذاکرات میان نمایندگان ایالات متحده و طالبان ادامه دارد. حکومت و مردم افغانستان به صلح عادلانه و پایدار متعهد اند؛ اما طالبان هنوز هم مانع اصلی صلح هستند."

XS
SM
MD
LG