لینک های دسترسی

Breaking News

قانون جدید روسیه؛ پوتین می‌تواند تا ۲۰۳۶ رییس جمهور باشد


پارلمان روسیه لایحه‌ای را تصویب کرده است که بر اساس آن ولادیمیر پوتین، رییس جمهور کنونی روسیه می‌تواند برای دو دورۀ شش سالۀ دیگر، یعنی تا سال ۲۰۳۶، رییس جمهور روسیه باشد.

بر اساس قانون اساسی روسیه یک فرد نمی‌تواند بیشتر از دو دور پیهم رییس جمهور باشد، اما لایحۀ جدید که روز چهارشنبه ۱۱ مارچ (۲۱ حوت) در پارلمان روسیه (دوما) تصویب شد این محدودیت را از سر راه آقای پوتین بر می‌دارد.

ولنتینا تریشکوفا، نخستین زن فضانورد روسیه و قانونگذار کنونی آن کشور، روز سه شنبه دهم مارچ (۲۰ حوت) بهگونۀ غیر منتظره این لایحه را به پارلمان روسیه (دوما) پیشکش کرد، و ساعتی بعد آقای پوتین به نشانۀ رضایت‌ با این لایحه، در دوما حضور یافت.

پوتین ۶۷ ساله از دو دهه به اینسو به نحوی قدرت را در روسیه در دست داشته است. او از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ رییس جمهور، از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ صدر اعظم و از ۲۰۱۲ تا کنون رییس جمهور روسیه بوده است.

تا سال ۲۰۱۲ مدت تصدی ریاست جمهوری روسیه چهار سال بود، اما در سال ۲۰۱۲ زمانیکه دیمیتری میدفیدیف رییس جمهور و آقای پوتین صدر اعظم روسیه بود، دورۀ ریاست جمهوری روسیه شش ساله شد.

با اینحال، آقای پوتین گفته است که این لایحه که با ۳۸۳ رای تایید و ۴۳ رای ممتنع از سوی دوما تصویب شد، باید محکمۀ قانون اساسی روسیه نیز منظور کند.

قرار است به تاریخ ۲۲ اپریل به خاطر تعدیل قانون اساسی روسیه که با لایحۀ جدید مرتبط است، رای‌گیری در آن کشور صورت گیرد.

منتقدان آقای پوتین ضمن محکوم کردن این اقدام، آن را انحصارگری قدرت خوانده و خواستار اعتراض در برابر آن شده اند.

هرچند رییس جمهور پوتین تا حال نگفته است که مایل به ادامۀ ریاست جمهوری است یا خیر، اما چندی پیش با تاکید بر اهمیت انتقال سیاسی گفته بود که نمی‌خواهد روسیه به اقداماتی شبیه حاکمان "عصر شوروی" متوسل شود و رییس جمهور طرحی برای برگرداندن قدرت نداشته باشد.

ولادیمیر پوتین روز شنبه ۱۸ جنوری (۲۸ جدی) در جمعی از نظامیان پیشین روسیه گفت: "به نظر من، بسیار نگران کننده است که به وضعیت اواسط ۱۹۸۰ برگردیم که سران دولت تا فرجامین روزهای عمر شان در قدرت می‌ماندند و شرایط لازم ایمنی برای انتقال قدرت نداشتند".

XS
SM
MD
LG