لینک های دسترسی

Breaking News

غنی با تاکید بر جمهوریت: هویت اسلامی افغانستان در خطر نیست 


محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان امروز ۲۱ سپتمبر (۳۱ سنبله) یک بار دیگر بر نظام جمهوریت اسلامی تاکید کرد.

او در محفل بزرگداشت از روز جهانی صلح گفت: "هویت اسلامی افغانستان در خطر نیست و روی این هویت کاملا باورمند استیم."

رییس جمهور افغانستان افزود که همگان می‌توانند زیر چتر جمهوریت زیست داشته باشند زیرا به گفتۀ وی جمهوریت "تحمل" دارد.

آقای غنی یک بار دیگر از طالبان خواست تا آتش‌بس کنند. او گفت: "این احکام دین است،‌ بیایید آتش‌بس کنیم تا معلوم شود که کی‌ها حق [به جانب] اند."

رییس جمهور غنی بدون ذکر نام کدام شخص یا گروهی گفت که در مذاکرات صلح افغانستان نباید مداخله صورت گیرد و از افغان‌ها خواست تا به "قوت‌ها، شبکه‌ها و برخی کشورها" اجازه ندهند تا آیندهٔ‌ شان را بربایند.

محمد اشرف غنی مشخص نکرد که کی‌ها در پی "تخریش" مذاکرات اند، اما افزود که "آنان" می‌خواهند که افغان‌ها از این مذاکرات بیرون شوند.

او افزود: "افغانستان کنونی تفاوت بزرگی دارد. امروز هر کسی می‌تواند در قصر ریاست جمهوری به آزادی صحبت کند. با این تحمل را داریم با به همدیگر گوش فرادهیم و افکار مختلف را بنشویم و این آن ممکلتی نیست که ارادهٔ‌ یک نفر بر دیگران تحمیل شود." ​

رییس جمهور غنی از آمادگی حکومت پس از موفقیت مذاکرات صلح نیز یاد آوری کرد.

رسیدگی به جنگجویان و یتیم‌های طالبان

رییس جمهور غنی گفت: "پس از موفقیت مذاکرات صلح ما باید ۶۰ [هزار] تا ۱۲۰ هزار جنگجوی طالبان را جذب کنیم. ما برای این کار طرح و آمادگی داریم. باید تمویل کنندگان طالبان را به اقتصاد رسمی و قانونی جذب کنیم. باید به تمام یتیم‌های خانواده های طالبان نیز رسیدگی کنیم. طفل افغان طالب و غیر طالب ندارد."

آقای غنی با اشاره به ساحات تحت کنترول طالبان گفت که به ۴۵ ولسوالی که امروز از بی نانی در بیداد استند باید رسیدگی صورت گیرد.

صلح یا پیروزی نظامی

محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان نیز در این مراسم گفت که گروه طالبان صلح را به معنای پیروزی نظامی خود تصور می کنند، در حالی که حضور آنان در میز مذاکره مستقیم با دولت افغانستان خود به معنای این است که از راه نظامی هیچ شانسی برای پیروزی ندارند.

آقای دانش با اشاره به گزارش رسانه‌ها مبنی بر اینکه طالبان خواسته اند تا در صورت بروز اختلافات در جریان مذاکرات صلح بر اساس فقه حنفی فیصله شود، این خواست طالبان را "مغایر اصول دینی و حقوقی و یک نوع توهین به شیعه" تفسیر کرد.

آقای دانش گفت: "کسی بیاید و بگوید که ما با اهل تشیع مانند سایر اقلیت های دینی مطابق شریعت اسلامی برخورد می کنیم، این معنایش آن است که گویا شیعیان مانند پیروان ادیان غیر از اسلام، از چوکات شریعت خارج هستند و شما می‌خواهید با آنان در چوکات شریعت معامله کنید".

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان از طالبان خواست تا اقدامی نکنند که به گفتۀ وی "فضای دوستی و صمیمیت و وحدت و همگرایی موجود بین مردم افغانستان را مخدوش بسازند".

آقای دانش گفت: "کسی در صدد تحمیل نظریات خود نباشد. هیات‌های ما هم باید از حوصله کار بگیرند. به هر اندازه که لازم باشد باید پشت میز مذاکره بنیشینیم تا بالاخره هر نوع اختلافی که داریم پیشت میز حل کنیم نه در میدان جنگ".

در همین حال، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحهٔ ملی افغانستان توصیه کرد که در وضعیت کنونی که مذاکرات جریان دارد، باید در ابراز نظریات احتیاط صورت گیرد.

آقای عبدالله گفت: "چون هیات ما مشغول گفتگو هستند در دوحه، از همه خواهش می کنم در صحبت‌هایشان جانب احتیاط را رعایت کنند. نه اینکه واقعیت‌ها به مردم گفته نشود."

XS
SM
MD
LG