لینک های دسترسی

Breaking News

قطر: دفتر طالبان را به تقاضای امریکا و افغانستان خواهیم بست


دفتر طالبان در سال ۲۰۱۳ برای تسهیل مذاکرات صلح میان طالبان و حکومت افغانستان ایجاد شد
دفتر طالبان در سال ۲۰۱۳ برای تسهیل مذاکرات صلح میان طالبان و حکومت افغانستان ایجاد شد

یک مقام دولت شاهی قطر گفته است همانطوری که دفتر سیاسی طالبان در دوحه با موافقت حکومت های افغانستان و ایالات متحده امریکا گشوده شد، بر اساس تقاضای کابل و واشنگتن مسدود هم خواهد شد.

شیخ سیف بن احمد آل ثانی، رئیس دفتر ارتباطات دولت قطر، به روزنامه وال ستریت ژورنال گفته است که "قطر قویترین متحد امریکا در منطقه باقی خواهد ماند و برای شکست تروریزم و حل بحران های جهان کار خواهد کرد".

گزارش هایی وجود دارد که محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، و دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، دو هفته پیش در شهرنیویارک در مورد بستن دفتر طالبان در قطر صحبت کردند. رئیس جمهور غنی اما هفته گذشته گفت که هیچ تصمیمی در باره بستن این دفتر، اتخاذ نشده است.

دفتر طالبان در سال ۲۰۱۳ در پایتخت قطر ایجاد گردید تا مذاکرات سیاسی برای ختم جنگ در افغانستان، تسهیل گردد. در دو سال گذشته، در حالی که مذاکرات سیاسی میان نمایندگان گروه طالبان و حکومت افغانستان متوقف ماند، ده ها نماینده طالبان همچنان در دوحه مصروف فعالیت های سیاسی بودند.

مخالفت دیپلومات ها

شماری از دیپلومات‌های امریکایی با بستن دفتر طالبان در قطر مخالفت ورزیده اند. به گزارش وال ستریت ژورنال، این دیپلومات ها با استفاده از کانال مکالمات داخلی در وزارت خارجه امریکا، استدلال ورزیده اند که موجودیت ابزار تماس با طالبان برای پایان بخشیدن به جنگ ۱۶ ساله در افغانستان ضروری است.

پیری مایودان، نماینده اتحادیه اروپا در افغانستان، هم سه شنبه به صدای امریکا گفت که دفتر سیاسی طالبان در قطر، تنها یک وسیلۀ افهام و تفهیم با این گروه بوده و در برابر آن به مخالفت نیاز نیست.

XS
SM
MD
LG