لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله: افغان‌ها در مورد نشست قطر 'خوشبین و نگران' اند


تداوم نشست قطر میان امریکا و نمایندگان طالبان، نگرانی و تشویش در سطوح مختلف به ویژه سیاستمداران افغانستان را برانگیخته است.

در تازه ترین مورد رئیس اجرائیه افغانستان که روز دوشنبه (۲۰حوت) در نشست شورای وزیران صحبت می کرد، روشن نبودن برخی مسایل مورد بحث نمایندگان امریکا و طالبان را در نشست دوحه نگران‌کننده خواند.

به گفته آقای عبدالله مردم افغانستان در کنار خوشبینی‌ به این نشست، در قبال آن نگرانی‌هایی نیز دارند. او گفت "مردم افغانستان از این نشست از یک طرف امیداور هستند و از طرف دیگر چون بعضی موارد آن واضح نیست، به همین دلیل مردم تشویش دارند."

آقای عبدالله، تأکید کرد که یک بخشی مذاکرات زلمی خلیلزاد با نمایندگان طالبان در قطر، زمینه سازی برای گفتگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و گروه طالبان است و این موضوع در نشست دوحه مطرح شده است.

به گفته آقای عبدالله، "نظام جمهوری اسلامی" در مذاکرات احتمالی با طالبان به معامله گرفته نخواهد شد و در صورت آغاز مذاکرات مستقیم، حکومت و سیاسیون افغان، مسوولیت دفاع از حفظ "نظام جمهوری اسلامی" را دارند.

رئیس اجرائیه، همچنان گفت: " اگر قرار باشد که ما از جمهوری بودن نظام بگذریم، یعنی از حق رای بگذریم، هیچ راه حل دیگر که مورد قبول مردم افغانستان باشد وجود ندارد".

این نگرانی‌ها از نشست قطر در حالی مطرح می‌شود که دور پنجم گفتگوهای مذاکرات نمایندهٔ ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان با طالبان در پشت درهای بسته، وارد شانزده همین روز خود شد و تا حالا جزئیات از گفتگوهای دو طرف به بیرون درز نکرده است.

XS
SM
MD
LG