لینک های دسترسی

Breaking News

قوای افغان نخستین حملۀ هوایی شبانه را انجام داد


قوای هوایی افغان برای نخستین بار حملات هوایی شبانه را بر مواضع شورشیان طالب انجام داد.

غفور احمد جاوید، سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان، گفت که نظامیان افغان با طیارۀ ای-۲۹ سوپر تکانوی امریکایی شام یک‌شنبه و دوشنبه ۱۸ و ۱۹ قوس (۹ و ۱۰ دسمبر) حملات هوایی شبانه را در مربوطات ولایت ارزگان انجام دادند.

سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان به صدای امریکا گفت که در این حملات تلفات سنگین به طالبان وارد شده و به گفتۀ وی انبارهای مهمات آن گروه نیز تخریب شد.

آقای جاوید انجام این حملات را برای کاهش تلفات نظامیان افغان بسیار مهم توصیف کرد و گفت که چنین حملات در آینده بیشتر خواهد شد. او افزود که به زودی حملات شبانه توسط هیلیکوپتر‌های ام دی-۵۳۰ و بلک هاک اردوی ملی افغانستان نیز آغاز خواهد شد.

پیش از این قوای هوایی افغان در قسمت انجام حملات هوایی شبانه ظرفیت محدود داشته و بیشتر متکی به نظامیان خارجی بودند.

برای از میان برداشتن این محدودیت، به گفتۀ سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان، ائتلاف به رهبری ایالات متحدۀ امریکا از مدت سه ماه به اینسو حملات هوایی شبانه را به قوای هوایی افغان آموزش می‌دهند.

تجهیز، تسلیح و آموزش قوای هوایی افغان بر خلاف سایر بخش‌های قوای مسلح افغانستان بسیار دیر آغاز شد. هنوز هم قوای نوپای هوایی افغان به پیمانۀ زیاد متکی به ظرفیت های هوایی نظامیان خارجی بوده و به باور فرماندهان ناتو، سال‌ها را در بر خواهد گرفت تا قوای هوایی افغان خودکفا شود.

XS
SM
MD
LG