لینک های دسترسی

Breaking News

زوج افغان نظامی امریکایی را به ربودن کودک فرزندی شان متهم کرد


یک زوج افغان که به عنوان پناهنده وارد ایالات متحده شده است، یک افسر نیروی دریایی (مرین) امریکا و همسرش را به ربودن کودکی متهم کرده اند، که این زن و شوهر افغان پس از کشته شدن اعضای خانوادۀ این کودک از وی سرپرستی می‌کردند.

این کودک در یک حمله نظامی ایالات متحده در افغانستان که منجر به کشته شدن والدین و پنج خواهر و برادرش شد، زخمی شده بود و پس از چندین ماه تداوی در یک شفاخانهٔ نظامی امریکایی، با پسر کاکایش که تازه عروسی کرده بود، زندگی می‌کرد.

مطابق بر اسناد محکمه، جاشوا مست، افسر نیروی دریایی امریکا و همسرش بدون اطلاع این زوج افغان، این کودک را در یک محکمه در ایالت ویرجینیای امریکا در حالیکه کودک در افغانستان به سر می‌برد، به گونهٔ رسمی به فرزندی گرفته اند.

این خانوادۀ افغان پس از مسلط شدن طالبان در جریان تخلیه نظامی شهروندان افغان توسط نیروهای امریکایی به کمک جاشوا مست به ایالات متحده انتقال شدند.

این زوج افغان ادعا می‌کنند که پنج روز پس از ورود به خاک ایالات متحده، جاشوا و همسرش این کودک را از آنها ربودند، اما جاشوا می‌گوید که او و همسرش والدین قانونی او هستند و برای نجات نوزاد مطابق با اعتقادات مسیحی‌شان عمل کرده اند.

این مرد افغان که خبرگزاری اسوشیتدپرس از وی نام نبرده است، گفته است که جاشوا برای ماه‌ها او را "برادر" خطاب می‌کرد و افزود که او و همسرش التماس کردند که مانند یک برادر رفتار کند و بر آنان شفقت کند و کودک را دوباره برای شدن بدهد. اما به گفتهٔ آنها این التماس‌ها سودی نداشت و آنها کودک را بردند.

این اتفاق یک سال پیش اتفاق افتاد و از آن پس این زوج افغان کودک را ندیده اند.

این زن افغان که نامی از وی برده نشده است، به اسوشیتدپرس گفته است که پس از بردن کودک آرامش وی سلب شده است و آیندۀ خود را بدون این کودک تاریک و تار می‌بیند.

در ماه سپتمبر این زوج افغان در یک شکایت به محکمهٔ فدرال امریکا جاشوا را به حبس دروغین، توطیه، کلاهبرداری و حمله متهم کرده است. این خانواده از محکمه خواسته است که هویت آنان را به دلیل نگرانی برای بستگان شان در افغانستان فاش نکند و آنان به شرط ناشناس ماندن با خبرگزاری اسوشیتدپرس مصاحبه کرده اند.

اما خانواده مست ادعاهای خانواده افغان را "حملات ظالمانه و بی ارزش" علیه تمامیت شان خوانده اند. آنان در اسناد محکمه استدلال می‌کنند که "برای محافظت از کودک در برابر آسیب های جسمی، روانی یا عاطفی" کار کرده اند. آنها می گویند که این زوج افغان "والدین قانونی او نیستند" و وکیل مست در مورد اینکه آیا این زوج افغان‌حتا با نوزاد خویشاوندی داشتند یا خیر، تردید دارد.

داستان این کودک از سال ۲۰۱۹ هنگامیکه جاشوا مست به افغانستان اعزام شده بود، آغاز می‌شود.

در ماه سپتمبر ۲۰۱۹ که یکی از مرگبارترین ماه های حضور ایالات متحده در افغانستان بود و تنها در هفته اول آن بیش از ۱۱۰ غیرنظامی کشته شده بودند، نیروهای خاص اردوی ایالات متحده یک عملیات نظامی را برای دستگیری یا کشتن یک جنگجوی خارجی بر یک محوطه در افغانستان انجام می‌دهد.

جاشوا می‌گوید که مرد به جای تسلیم شدن با واسکت انتحاری خود را منفجر می‌کند و پنج نفر از شش فرزنداش که در اتاق بودند کشته می‌شوند و همسرش نیز حین مقاومت به ضرب گلوله کشته می‌شود.

اما سهلا آشایی و مایا اکشتاین، وکلای این زوج افغان ادعای جاشوا را رد کرده و می‌گویند که والدین این کودک دهقان بودند و به هیچ گروه تروریستی وابسته نبودند. آنان این رویداد را یک تراژیدی توصیف کردند که باعث کشته شدن دو غیر نظامی بی‌گناه و پنج طفل شد.

تنها چیزیکه هر دو طرف توافق دارند این است که نیروهای امریکایی نوزاد را که به شدت زخمی شده بود از زیر آوار بیرون کشیدند و به شفاخانه منتقل کردند. این کودک در آن زمان دو ماهه بود.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت که آنها با دولت آنزمان افغانستان جستجو برای خانواده او را آغاز کردند و در همان حال، جاشوا تلاش می‌کرد تا کودک را جهت تداوی به امریکا انتقال بدهد.

جاشوا برای انتقال این کودک به امریکا از مایک پنس، معاون رییس جمهور آن وقت و رییس دفتر قصر سفید "برای درمان در یک محیط امن" کمک خواسته بود. حتا همکاران جاشوا در جریان بازدید دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا از زندان بگرام خواستند با او در این مورد صحبت کنند.

براساس اسناد محکمه، سفارت ایالات متحده در افغانستان نیز سفارشاتی از جانب مقامات در امریکا در مورد انتقال این کودک به امریکا دریافت کرده بود.

حدود شش هفته پس از نجات نوزاد، سفارت ایالات متحده خواستار برگزاری نشستی با حضور نمایندگان صلیب سرخ، دولت وقت افغانستان و اردوی امریکا از جمله جاشوا مست شد.

یک مقام وزارت امور خارجه امریکا گفت که طبق قوانین بین‌المللی بشردوستانه، ایالات متحده موظف بود هر کاری که ممکن بود برای یکجا شدن مجدد نوزاد با نزدیکانش انجام دهد.

این مقام وزارت امور خارجه گفت: "در این جلسه، مست در مورد فرزندی گرفتن پرسید. شرکت کنندگان وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان توضیح دادند که طبق قانون و عرف افغانستان، آنها مجبور بودند نوزاد را نزد خانواده بیولوژیکی او بگذارند. اگر این کار ممکن نباشد، محکمهٔ اطفال افغانستان در مورد تصمیم می‌گیرد."

طبق قانون افغانستان فرزندی گرفتن فقط برای خانواده های مسلمان امریکایی افغان تبار امکان پذیر است.

در اواخر سال ۲۰۱۹، مقامات آنوقت افغان به سفارت ایالات متحده گفتند که کاکای نوزاد شناسایی شده است و او تصمیم گرفته است که پسر و عروسش بهترین گزینه برای کفالت این کودک استند. آنان دو جوان تحصیل کرده و تازه ازدواج کرده بودند و هنوز فرزندی از خود نداشتند و در شهری با دسترسی به شفاخانه زندگی می کردند.

اما جاشوا دست بردار نبود. او نسبت به کاکای تازه پیدا شده ابراز تردید کرد و او را "فردی ناشناس با ملیت ناشناخته" توصیف کرد و مدعی شد که سپردن نوزاد به او "ذاتاً خطرناک است". او از صلیب سرخ خواست تا با او تماس بگیرند، اما آنها نپذیرفتند.

سپس جاشوا به محکمهٔ محلی درخواست فرزندی این کودک را می‌دهد و براساس اسناد محکمه او به محکمه محلی گفته بود که دولت افغانستان به ویژه محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان در ظرف چند روز معافیت را جهت فرزندی گرفتن این کودک توسط این خانوادۀ امریکایی امضا کرده و می‌فرستد. اما این معافیت هرگز فرستاده نشده است.

جاشوا در جریان سال‌هایی که کودک در افغانستان بود چندین بار با خانوادهٔ او تماس گرفته و خواسته بود تا به کودک اجازه بدهند که برای تداوی به امریکا بیایید و حتا هشدار داده بود که ممکن جروحات او سبب معلولیت و کوری او شود، اما این زوج از فرستادن او انکار کرده بودند.

تا بلاخره پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان جاشوا با این خانواده ارتباط می‌گیرد و زمینهٔ آمدن آنها به امریکا را فراهم می‌کند.

این زوج افغان می‌گوید که او حتا برای این کودک پاسپورت افغانی با نام خانوادگی مست تهیه کرده بود و در میدان هوایی به مقامات نشان داد و به این زوج افغان گفته بود که با این کار زمینه پذیرش او در شفاخانه‌های امریکا آسان می‌شود.

این زوج می‌گویند که آنان حتا تهدید شده بودند که وکیل نگیرند و به محکمه مراجعه نکنند.

سرنوشت این کودک افغان اکنون در یک جلسۀ محرمانۀ محکمه در شهرک پالمیرا، ویرجینیا مورد بحث قرار دارد. اوایل این ماه، محکمهٔ در شهرک فلووانای ایالت ویرجینیا بالای این قضیه بحث کرد و جلسه تقریباً هشت ساعت طول کشید.

این قضیه کاملاً محرمانه پیش می‌رود و ورود مردم عام و حتا رسانه‌ها در جریان روند محکمه منع شده است.

XS
SM
MD
LG