لینک های دسترسی

Breaking News

اکادمی پولیس زن در افغانستان ایجاد می‌شود


سرپرست وزارت امور داخلۀ افغانستان می‌گوید که به زودترین فرصت اکادمی پولیس اناثیه با معیارهای بین‌المللی در داخل این کشور ساخته خواهد شد.

ویس احمد برمک گفت که در نتیجۀ اصلاحات جدید در وزارت داخله، تعداد زنان در صفوف پولیس و نقش زنان پولیس در بخش‌های مدیریتی و رهبری نیز افزاش خواهد یافت.

وزارت امور داخلۀ افغانستان مصمم بود تا سال ۲۰۱۵ میلادی تعداد زنان پولیس را به بیش از ۵۰۰۰ برساند، اما تا حال فقط ۳۴۰۰ زن در چوکات پولیس ایفای وظیفه کرده و نقش آنان در پست‌های مدیریتی پولیس نیز بسیار کمرنگ است.

آقای برمک روز چهارشنبه در مراسم گشایش مرکز جندر در قرارگاه جدید وزارت داخله گفت که شمار زنان در صفوف پولیس محدود است و به گفتۀ وی این شمار قابل قبول نمی‌باشد.

سرپرست وزارت داخلۀ افغانستان گفت "در چهارچوب استراتیژی چهارسالۀ وزارت، راهکارهای جدید را درنظر می‌گیریم که همان مشوق‌ها و امتیازات خاص برای جذب زنان در صفوف پولیس درنظر گرفته شود که در چهارسال آینده ما بتوانیم تعداد زیادی خانم‌ها را در صفوف پولیس داشته باشیم".

پیش از این، اکثریت زنانی که به صفوف پولیس می‌پیوستند برای آموزش به ترکیه فرستاده می‌شدند.

سرپرست وزارت امور داخلۀ افغانستان متعهد شد که که با ایجاد اصلاحات در این وزارت، نقش زنان را در پست‌های مدیریتی و رهبری افزایش خواهد داد.

در همین حال رولا غنی، بانوی نخست افغانستان، تأکید کرد که زنان پولیس جهت حفظ جایگاه شان در صفوف این نیروها باید ظرفیت تعلیمی و تحصیلی شان را افزایش دهند. او همچنان گفت که برخی افراد از نام و اعتبار پولیس سؤاستفاده می‌کنند.

با اینهمه، زنان افغان که در صفوف پولیس مصروف کار اند، از وجود مشکلات فراوان شکایت دارند.

سکینه، یکی از زنانی که در صفوف پولیس وظیفه اجرا می‌کند، گفت با آنکه با مشکلات جدی در جامعۀ و اداره مواجه است؛ به تعهدی که کرده، پابند خواهد بود.

سکینه گفت "از ابتدایی که ما سوگند یاد کردیم که خدمتگار ملت خود استیم، تا لحظاتی که زنده استیم تعهد می‌کنیم که زیر همین برق افغانستان خدمتگار هموطنان خود باشیم".

از سوی دیگر، وزارت امور داخلۀ افغانستان می‌کوشد تا نقش پولیس را در رسیدگی به قضایای خشونت علیه زنان بیشتر سازد. سرپرست وزارت امور داخلۀ افغانستان تعهد کرد که به زودترین فرصت، جهت رسیدگی به پرونده‌های زنان متضرر، در ادارۀ ۱۱۹ پولیس تعدادی از زنان را استخدام خواهند کرد.

شمارۀ ۱۱۹ پولیس، رایگان است و شهروندان افغانستان می‌توانند با تماس به این شماره مشکلات خانوادگی، امنیتی، اجتماعی و برخورد نامناسب برخی سربازان پولیس را گزارش دهند.

XS
SM
MD
LG