لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ دستور تحقیق بمباردمان دشت ارچی را داد


کودکان نیز در میان قربانیان این رویداد شامل اند
کودکان نیز در میان قربانیان این رویداد شامل اند

ریاست جمهوری افغانستان گفته است که در مورد گزارش‌های مبنی بر تلفات ملکی در اثر حملۀ قوای هوایی افغان در ولسوالی دشت ارچی ولایت کندز، تحقیق می‌کند.

نظامیان افغان گفته اند که این حمله بر یک مرکز طالبان صورت گرفته و در آن چندین عضو طالبان به شمول شماری از فرماندهان شناخته شدۀ آن گروه کشته شده اند. اما برخی گزارش‌ها حاکی از تلفات شدید غیرنظامیان به شمول کودکان در این رویداد است.

ارگ با نشر خبرنامه‌ای گفته است "طالبان بخاطر طرح یک پلان خونین، افراد خویش را از داخل و خارج کشور به ولسوالی دشت ارچی ولایت کندز دعوت کرده بودند، تا یکبار دیگر هموطنان بی گناه ما را به خاک و خون بکشانند."

ریاست جمهوری افغانستان در مورد پلان طالبان توضیحات بیشتر ارایه نکرده است و نیز نگفته است که این رویداد را در محل واقعه چگونه تحقیق خواهد کرد.

به نقل از این خبرنامه اردوی ملی افغانستان بر اساس اطلاعات دقیق در مورد پلان طالبان و در تلاش برای خنثا سازی آن حملات هوایی را انجام دادند. در خبرنامه آمده است " اما گزارش هایی وجود دارد که متاسفانه در این حمله به افراد ملکی نیز آسیب رسیده است."

همزمان با این، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز تیم های حقیقتیاب خود را برای بررسی و تحقیق در مورد کشته شدگان رویداد دشت ارچی اعزام کرده است.

با آنکه گفته می شود محل این رویداد زیر حاکمیت طالبان است، ثریا صبحرنگ، کمیشنر حقوق بشر افغانستان می‌گوید که در چنین موارد معلومات دقیق از رضاکاران حقوق بشر و افراد قابل اعتماد و معتبر که عمدتاً باشندگان محل می باشند، گردآوری می شود.

دفتر معاونت ملل متحد برای افغانستان یا یوناما نیز در یک پیام تویتر گزارش تلفات ملکی را در دشت ارچی در کندز "تکاندهنده" خوانده و گفته است که تیم‌های حقوق بشری در ساحه سرگرم حقیقت یابی اند.

کمیسیونی موظف حکومت افغانستان که در راس آن جنرال خدایداد هزاره، سرمفتش عالی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان، قرار دارد مرکب از مشاورین ریاست جمهوری، نمایندگان وزارت‌های دفاع، داخله، ریاست امنیت ملی، لوی سارنوالی و ریاست مستقل ارگان‌های محلی می باشد.

XS
SM
MD
LG