لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان باید عمل کند، گفتار کافی نیست-حکومت افغانستان


نواز شریف، صدراعظم پاکستان در انستیتوت صلح در واشنگتن
نواز شریف، صدراعظم پاکستان در انستیتوت صلح در واشنگتن

میانجیگری پاکستان در روند مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان یکی از مسایل عمدۀ بود که نواز شریف، صدراعظم پاکستان، در جریان سفرش به امریکا با مقامات ایالات متحده مطرح کرد.

در آخرین اظهاراتش صدراعظم پاکستان در انستتیوت صلح ایالات متحده گفت که در ۱۴ سال گذشته، راه حل نظامی در افغانستان غیر نبوده و مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان "بهترین گزینه" می باشد.

صدراعظم پاکستان در آخرین اظهارات اش در انستتیوت صلح ایالات متحده گفت که کشورش "همزمان نمی تواند تا هم میان حکومت افغانستان و طالبان میانجیگری کند هم طالبان را بکشد."

تحلیلگران می گویند که گفته های نواز شریف، صدراعظم پاکستان می تواند به گونه های مختلف تعبیر شود.

ولی سید ظفر هاشمی، معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان، می گوید که حکومت افغانستان دی پی تعبیر سخنان صدراعظم پاکستان نیست، ولی افزود که آن کشور بر تعهداتش باید عملی می کرد، گفتار کافی نیست.

آقای هاشمی به رادیو آشنا صدای امریکا گفت: "نمی توانیم صحبت های نخست وزیر پاکستان را تعبیر کنیم. آنچه را که ما می خواهیم این است که صحبت کردن یک چیز است، ولی عمل کردن در برابر همچو گروه ها چیزی دیگر است. گروه های که در پاکستان در ملای عام تجمع بر گزار می کنند و می گویند که ما علیه مردم و دولت افغانستان جنگ می کنیم، علیه آنان باید اقدام صورت بگیرد."

آقای هاشمی گفت که حکومت افغانستان تلاش کرد تا با پاکستان کنار بیاید، ولی حملات شاه شهید و سایر حملات در نقاط مختلف افغانستان سازماندهی شد که ریشۀ آن به گونۀ در پاکستان می باشد.

با آنهم، آقای هاشمی افزود که دروازۀ حکومت افغانستان برای مذاکرات صلح باز است، ولی نه برای همه.

آقای هاشمی گفت: "هر افغان که در داخل افغانستان باشد و آماده باشد که سلاح خود را به زمین بگذارد، قانون اساسی افغانستان را احترام کند و دست آورد های ۱۴ سال مردم افغانستان را احترام کند، ما می توانیم با آن گروه ها صحبت صلح داشته باشیم."

اظهارات نواز شریف و بازی سیاسی

محمد برقه یی، استاد روابط بین المللی در پوهنتون استریر ایالات متحده، به این باور است که در شرایط فعلی با در نظر داشت عملکرد طالبان و پاکستان در قبال روند صلح افغانستان، کابل دلیلی برای مذاکره ندارد.

آقای برقه یی به رادیو آشنا صدای امریکا گفت: "افغانستان دلیلی ندارد تا با طالبان ادامه بدهد. دولت افغانستان حالا می خواهد قدرت خود را تثبیت کند، ثبات پیدا کند . طالبان برای افغانستان مزیت ندارد. ولی برای پاکستان دارای مزیت است، زیرا می خواهد طالبان یک وسیلۀ معامله بر سر میز باشد."

آقای برقه یی همچنین گفت که پاکستان با این گونه بازی های سیاسی تلاش می کند تا انحراف به وجود بیاورد و به گونۀ مسایل را به "گردن" افغانستان بی اندازد.

اما وحید مژده، تحلیلگر سیاسی افغان، به این باور است که صدراعظم پاکستان با این گونه اظهارات تلاش می کند تا حکومت افغانستان در دو راهه مواجه کند.

آقای مژده به رادیو آشنا صدای امریکا گفت: "مشخص است که پاکستان نمی خواهد و یا حد اقل توان این را ندارد که طالبان اصلی را به میز مذاکره بیاورد. اما با مطرح کردن این مساله که ما نمی توانیم همزمان طالبان را به میز مذاکره بیاوریم و هم مورد حمله قرار بدهیم و بکشیم، در حقیقت می خواهد دولت افغانستان را در بین دو گزینه قرار می دهد که یکی آنرا انتخاب کند."

نظر محمد نیکزاد، یک جنرال پیشین افغانستان مستقر در امریکا، می گوید که اظهارات صدراعظم پاکستان فقط یک اقدام برای تغییر افکار عامۀ بین المللی به خصوص ایالات متحده است، نه چیزی بیشتر از آن.

آقای نیکزاد به رادیو آشنا صدای امریکا گفت: "گفتار نواز شریف فقط یک تلاش برای انحراف نظر جهانیان و انحراف سیاست امریکا در قبال افغانستان است."

آقای نیکزاد می گوید که رهبر القاعده در پاکستان کشته شد؛ گروه های مخالف افغانستان در پاکستان تمویل و تجهیز می شوند که این خود به گفتۀ این تحلیلگر نشان دهندۀ تضاد میان گفتار و کردار مقامات پاکستان است.

اظهارات نواز شریف یک روز پس از ملاقات با بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده در قصر سفید بیان شد.

جامعه بین المللی به خصوص حکومت افغانستان از سال ها به این سو پاکستان را متهم به حمایت و تمویل گروه طالبان و شبکه های دهشت افگنی مثل القاعده و شبکه حقانی کرده است، ولی اسلام آباد همواره این ادعا را رد کرده گفته است که پاکستان خود قربانی خشونت های دهشت افگنان است.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG