لینک های دسترسی

Breaking News

ناامنی و اقتصاد خراب عامل فرار خبرنگاران از افغانستان است


حکومت افغانستان ارقام تایید شدۀ خبرنگارانی را ندارد که در یک سال گذشته آن کشور را ترک گفته اند.
حکومت افغانستان ارقام تایید شدۀ خبرنگارانی را ندارد که در یک سال گذشته آن کشور را ترک گفته اند.

باری جهانی وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان می گوید که مهاجرت و ترک وطن تنها مشکل خبرنگاران نه بلکه یک مشکل عمومی شهروندان افغان است که از ناامنی، اقتصاد بی سامان و سایر مشکلات اجتماعی ناشی می شود.

حمایت کنندۀ رسانه های آزاد افغانستان یا نی گزارش داده است در یک سال گذشته ۳۰۰ خبرنگار به شمول ۵۰ خبرنگار زن افغانستان را ترک گفته است.

آقای جهانی در صحبت با صدای امریکا گفت که برای جلوگیری این مشکل و تامین شرایط بهتر اقتصادی به خبرنگاران، نویسندگان و آگاهان فرهنگی لایحۀ فراگیری را تهیه کرده است که در صورت نهایی شدن آن کم از کم از مهاجرت اقتصادی آنان جلوگیری خواهد شد.

صدیق الله توحیدی رئیس نی در مراسمی به مناسبت تقدیر از خبرنگاران ورزیدۀ افغان و تجلیل از سوم می روز جهانی آزادی مطبوعات گفت که در یک سال گذشته خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان نیز ۲۰ درصد افزایش یافته است.

گزارش نی حاکی است که از جمع ۱۱۷ مورد خشونت در یک سال گذشته، ۲۶ مورد از سوی حکومت یا طرفداران حکومت و ۶۴ مورد دیگر آن از سوی شورشیان اعمال شده است.

صدیق الله توحیدی، رئیس نهاد حمایت کنندۀ رسانه های آزاد افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:30 0:00

مژگان مصطفوی، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان به صدای امریکا گفت که حکومت به محو خشونت علیه خبرنگاران متعهد بوده و به گفتۀ وی ۶۲۵ قضیۀ خشونت علیه رسانه‌ها را که حتا در سالیان پیش صورت گرفته است، مورد بازنگری قرار داده است.

دسترسی به اطلاعات

با آنکه رهبران حکومت وحدت ملی گفت اند که حمایت از آزادی بیان و مطبوعات را در دستور کار خود قرار می دهند، آقای توحیدی وضعیت امنیتی خبرنگاران را در افغانستان نامناسب خوانده و گفت که رهبران حکومت از آزادی بیان و مطبوعات تنها حمایت "شفاهی و زبانی: می کنند.

اما معین وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان کارکرد یک و نیم سال گذشته از جمله توشیح قانون حق دسترسی به اطلاعات را به عنوان گام عملی در راستای حمایت از آزادی رسانه‌ها و نهادینه سازی آزادی بیان در افغانستان برجسته می سازد.

استدلال خبرنگاران و نهادهای رسانه یی این است که تنها توشیح قانون و ایجاد کمیسیون بسنده نیست بلکه به گفتۀ آنان باید خبرنگاران عملاً به اطلاعات دسترس پیدا کنند که اکنون ندارند. اما مقام‌های حکومت می گویند که طبقه بندی اطلاعات و نهادینه ساختن فرهنگ دسترسی به اطلاعات زمانگیر است و به گفتۀ آنان رسانه ها باید شیکبایی داشته باشند.

آمار دقیقی از شمار خبرنگاران افغان وجود ندارد، اما اتحادیه ها و انجمن‌های آزاد ژورنالیستان در افغانستان تخمین می زنند که بین ۱۰ هزار تا ۱۲ هزار خبرنگار و دست اندرکار مطبوعات در رسانه های افغانستان سرگرم کار اند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG