لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان اعتقاد به زندگی مسالمت‌آمیز با افغانستان جدید ندارد - صالح


معاون اول ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که گروه طالبان اعتقادی به زندگی باهمی و مسالمت‌آمیز با افغانستان جدید ندارند.

امرالله صالح روز یکشنبه ۲۷ دسمبر (هفتم جدی) در صفحۀ فیسبوک‌اش همچنان نگاشته است که توافق دوحه برای این گروه اعتماد به نفس "کاذب و پوشالی" ایجاد کرده است.

آقای صالح گفته است: "نهادهایی که می‌توانند به طالبان تفهیم کنند که غلط کرده اند، وزارت دفاع ملی، وزارت امور داخله، ریاست عمومی امنیت ملی و بقیه ارگان‌های دولتی استند."

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان همچنان خواهان ادامه مذاکرات صلح شده، اما تاکید کرده که راه حل تنها از قطر و دوحه نمی‌گذرد و تقویت ظرفیت و کارایی دولت نیز این راه را کوتاه می‌سازد.

مذاکرات بین‌الافغانی به تاریخ ۱۲ سپتمبر (۲۲ سنبله) به گونۀ رسمی در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد و هیات مذاکره کنندۀ دو طرف پس از بیش از دوماه چانه‌زنی و بحث به شیوۀ کار مذاکرات توافق کردند.

این در حالی است که با وجود پافشاری جامعهٔ جهانی بر آرامش در افغانستان، خشونت‌های در این کشور همچنان در سطح بلند باقی مانده است.

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان بار دیگر امروز طالبان را مسوول انفجارهای ماین مقناطیسی و ترور‌های هدفمند خواند.

او در صفحهٔ فیسبوک‌اش نگاشته است: "بمب های مقناطیسی و هدف قرار دادن بخش نرم جامعه یعنی فعالین مدنی – خبرنگاران و اهل خبره جز برنامه یازده پایه‌ای طالب است که می‌خواهند با انجام آن اراده مردم را در دفاع از ارزش ها تضعیف نمایند. البته که این کمپاین وحشت و جهالت به جز از رسوایی و تنفر برای طالب دستاورد استراتیژیک نخواهد آورد."

در چند هفتۀ اخیر کشتار هدفمند که در آن خبرنگاران، فعالان مدنی، داکتران و مدافعان حقوق‌بشر کشته شده اند، افزایش یافته است.

در تازه ترین رویداد، محمد یوسف رشید، رییس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان (فیفا) و فرشته کوهستانی، فعال مدنی به ضرب گلوله کشته شدند.

اما گروه طالبان گفته اند که در این ترورها دست ندارد.

XS
SM
MD
LG