لینک های دسترسی

Breaking News

صالح: ابعاد خارجی جنگ افغانستان بزرگتر از ابعاد داخلی آن است


معاون اول ریاست جمهوری افغانستان جنگ ۴۰ ساله در این کشور را پیچیده می‌داند و می‌گوید که ابعاد خارجی آن به مراتب بزرگتر از ابعاد داخلی آن است.

امرالله صالح روز شنبه ۲۶ دسمبر (ششم قوس) که در دومین نشست رهبری شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان سخنرانی می‌کرد گفت که هیچ قدرتی نیست که اسلحۀ تولید شدۀ آن در افغانستان استفاده نشده باشد، اما افغانستان هیچ‌گاهی اسلحه برای دوام جنگ نخریده است.

او افزود: "در افغانستان آخرین باری که اسلحه تولید کرده‌ایم در دورۀ امیر شیرعلی خان بود بعد از آن اسلحه تولید نکرده‌ایم. هر سلاح، تکنالوژی و تکتیک‌ که در اینجا استفاده می‌شود، خارجی است. پس ساده فکرکردن آن که این قضیه می‌تواند مطلق در مذاکرات بین‌الافغانی حل شود، نباید ابعاد خارجی این مسله را نادیده بگیریم."

آقای صالح خطاب به طالبان گفت که با کشتار غیرنظامیان به ویژه بزرگان قومی و اعضای جامعه مدنی جنگ در این کشور پایان نخواهد یافت و باعث پیچیدگی‌های زیاد در پروسه صلح خواهد شد.

در دومین نشست کمیتۀ رهبری شورای عالی مصالحۀ ملی روی چگونگی دور دوم مذاکرات بین الافغانی نیز بحث صورت گرفت.

عبدالله عبدالله، رییس شورا عالی مصالحهٔ ملی گفت که نیاز است تا هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان با "رهنمود واضح به دور دوم مذاکرات برود".

آقای عبدالله بار دیگر تاکید کرد که موضوع محل برگزاری دور دوم مذاکرات صلح نباید سبب تاخیر این گفتگوها شود.

مذاکرات بین‌الافغانی به تاریخ ۱۲ سپتمبر (۲۲ سنبله) به گونۀ رسمی در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد و هیات مذاکره کنندۀ دو طرف پس از بیش از دوماه چانه‌زنی و بحث به شیوۀ کار مذاکرات توافق کردند.

هیات مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و نمایندگان طالبان به تاریخ ۱۲ دسمبر (۲۲ قوس) با نشر اعلامیۀ مشترک از توقف مذاکرات تا تاریخ پنجم جنوری (۱۶ جدی) خبر دادند. دلیل توقف مذاکرات "بحث بیشتر در مورد اجندای مذاکرات صلح" خوانده شده است.

XS
SM
MD
LG