لینک های دسترسی

Breaking News

شورای مصالحۀ ملی: دور دوم مذاکرات صلح امروز آغاز می‌شود


شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان می‌گوید که قرار است هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان بحث‌های اساسی خود را با نمایندگان طالبان در قطر امروز آغاز کنند.

فریدون خوزون، سخنگوی این شورا روز شنبه نهم جنوری (۲۰ جدی) در صفحۀ تویترش نگاشت که اعضای این هیات با درک موجود با یک صدا این مذاکرات را به پیش خواهند برد.

دو روز پیش یک عضو هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان گفته بود که بر اساس فیصله‌ای که با نمایندگان طالبان صورت گرفته است، دور دوم مذاکرات صلح افغانستان به روز شنبه آغاز می‌شود.

هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان به هدف آغاز دور بعدی مذاکرات صلح روز سه شنبه پنجم جنوری (۱۶ جدی) به قطر رسید.

اعضای مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان گفته اند که دور دوم مذاکرات توام با "نگرانی‌ها و امیدها" است و در این دور مذاکرات، بحث‌ها "سخت و نفس‌گیر" خواهد بود.

در این حال، وزارت خارجۀ افغانستان کارزار بین‌المللی تحت نام "دیالوگ دپلوماتیک" را به هدف موفقیت مذاکرات صلح و رسیدن به صلح پایدار در این کشور راه اندازی کرده است.

گران هیواد، سخنگوی این وزارت گفت که حنیف اتمر، وزیر خارجۀ این کشور در روزهای اخیر با وزیران خارجۀ شش کشور و نمایندگان ویژه ایالات متحده و ملل متحد برای افغانستان در بارۀ صلح این کشور و پشتیبانی آنان برای موفقیت این روند بحث و گفتکو کرده است.

آقای هیواد افزود: "وزیر خارجۀ افغانستان کمپاینی را آغاز نموده تا از طریق یک دیالوگ دپلوماتیک حمایت بین‌المللی را برای موفقیت روند صلح، موفقیت مذاکرات صلح و براورده شدن خواست‌های برحق مردم و دولت جمهوری اسلامی افغانستان بر کاهش خشونت‌ها و تامین آتش‌بس به دست آید."

این در حالی است که زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ در امور مصالحۀ افغانستان گفته است که امریکا به پشتیبانی‌اش از روند صلح در این کشور ادامه خواهد داد.

آقای خلیلزاد هفته گذشته دور تازۀ سفرهایش را به هدف تسریع روند صلح این کشور به منطقه آغاز کرد. او پس از دیدار با مقام‌های پاکستانی وارد کابل شد و با مقام‌ها و چهره‌سیاسی افغان درباره دور دوم مذاکرات صلح افغانستان دیدار و گفتگو کرد.

XS
SM
MD
LG