لینک های دسترسی

Breaking News

توبرکلوز در افغانستان سالانه ۱۳ هزار قربانی می گیرد


زنان افغان بیشتر قربانی توبرکلوز می شوند
زنان افغان بیشتر قربانی توبرکلوز می شوند

بر اساس تازه ترین ارقامی که وزارت صحت عامۀ افغانستان ارایه کرده است، بیماری توبرکلوز سالانه جان حدود ۱۳ هزار نفر را در افغانستان می گیرد.

داکتر فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان به تاریخ ۲۴ مارچ - روز جهانی توبرکلوز – گفت که سالانه حدود ۵۸ هزار نفر در افغانستان به این بیماری مبتلا می شود.

آقای فیروز گفت که بیشترین بیماران توبرکلوز در افغانستان زنان اند. او گفت که آسیب پذیری و مقاومت پایین سبب شده است که این بیماری در بین زنان بیشتر شیوع یابد.

توبرکلوز یک بیماری ساری است و پس از HIV دومین عامل مرگ انسانها در اثر ابتلا به انتان است. متخصصین طبی عوامل متعدد محیطی و اجتماعی را در شیوع این بیماری دخیل می دانند.

سید اسدالله سادات متخصص داخله اطفال در شفاخانۀ صحت طفل اندراگاندی کابل می گوید که بهداشت نادرست فردی و محیطی، ازدحام زیاد در خانه ها و اجتماعات از عوامل عمدۀ شیوع این بیماری است.

به گفتۀ داکتر سادات پایان بودن مقاومت شخص به ویژه افرادی که تغذیه درست نمی شوند، کودکانی که با شیر مادر تغذیه نمی شوند و مادران شیرده که خود مصاب توبرکلوز اند نیز در شیوع این بیماری دخیل است.

آقای سادات می گوید که در صورتی که یک شخص بیش از دو هفته سرفه دوامدار داشته باشد، دوامدار وزن ببازد، بیش اشتها شود، عرق شبانه و تب داشته باشد باید نزد داکتر مراجعه کنند.

داکتران می گویند که توبرکلوز بیماری ساری و بسیار خطرناک است اما در صورت مراجعه به موقع به داکتر قابل درمان می باشد. وزارت صحت عامه می گوید که اکنون درمان بیماران توبرکلوز در افغانستان ۸۵ درصد موفقیت آمیز است.

وزیر صحت عامۀ افغانستان در مراسم تجلیل از روز جهانی مبارزه با توبرکلوز تعهد کرد که در سال جاری تلاش خواهد شد تا میزان موفقیت تداوی در این کشور تا ۹۰ درصد افزایش یابد.

مسوولان وزارت صحت عامۀ افغانستان می گویند که کلنیک ها و مراکز درمانی توبرکلوز در تمام ولایت های افغانستان وجود دارد و بیماران را رایگان درمان می کند.

XS
SM
MD
LG