لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله: زنان افغان جایگاه شایسته در نظام پیدا کنند


میزان سواد در میان زنان افغان ۱۶ درصد است
میزان سواد در میان زنان افغان ۱۶ درصد است

دولتداری ضعیف، عدم حاکمیت قانون، موجودیت سنت های ناروای اجتماعی و فرهنگ خشن مردسالاری و بعضاً نا آگاهی زنان از حقوق اساسی شان، سبب محرومیت و مانع رشد زنان شده است.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی در پیامی به مناسب هشتم مارچ، روز جهانی زن، ضمن بیان این نکات تعهد کرد که حکومت زمینۀ مشارکت سیاسی زنان را بیش از پیش مساعد ساخته و تلاش می کند که آنان در تمام ساختار های نظام "جایگاه شایسته و مناسب" پیدا کنند.

رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی همچنان گفته است که حکومت وظیفه دارد فضای فعالیت آزاد و رقابت سالم و سهمگیری عادلانه در روند های دموکراتیک را برای زنان مساعد بسازد که به گفتۀ وی اصلاح نظام انتخاباتی کشور در این خصوص ضروری است.

افغانستان یکی از کشور های جهان است که بلندترین آمار مرگ و میر مادران و کودکان را دارد. آقای عبدالله گفت که حکومت می کوشد با گسترش دسترسی زنان به خدمات صحی و بلند بردن سطح سواد و آگاهی آنان، آمار مرگ و میر کودکان و مادران را کاهش دهد.

تجلیل از روز زن

روز جهانی زن در سرتاسر افغانستان با برگزاری مراسم تجلیل شد و به صورت گسترده در مورد مشکلات و چالش هایی که زنان افغان با آن روبرو اند، بحث شد.

در مراسمی که به مناسبت روز زن در وزارت امور داخله برگزار شده بود، حکمت شاهی رئیس بخش جندر و حقوق بشر آن وزارت گفت که در یک سال گذشته ۶۶۵ مورد خشونت علیه زنان در آن اداره ثبت شده است. او افزود که با وصف تلاش های فراوان برای تامین فضای بهتر به زنان پولیس، بانوانی که در صفوف پولیس مصروف کار اند با انواع مشکلات و تبعیض رو به رو اند.

در همین حال نورالحق علومی وزیر داخلۀ افغانستان گفت که یک بخش مهم کارهای آینده او حمایت از زنانی است که در صفوف پولیس ایفای وظیفه می کنند تا آنان بدون تشویش و اضطراب به کار شان ادامه دهند.

اقلیت از یاد رفته

در همین حال نهادی به نام بنیاد چادری که بررسی را در مورد زندگی جوگی های افغانستان انجام داده است، وضعیت زنان این اقلیت افغان را اسفبار می خواند.

زنان جوگی نان آوران خانواده های شان اند
زنان جوگی نان آوران خانواده های شان اند

عادله احمدی یک مسوول بنیاد چادری گفت که زنان نان آوران اصلی خانواده های جوگی اند. او افزود که زنان جوگی زندگی دشواری را در زیر خیمه سپری کرده و از طریق فالبینی و گدایی به زندگی ادامه می دهند.

از سویی هم هیات معاونت ملل متحد در افغانستان یا یوناما با نشر اعلامیه یی به مناسبت روز زن از تمام تلاشها به منظور بلند بردن میزان مشارکت زنان و سهمگیری آنان در تمام پروسه ها چون حکومتداری و روند صلح ابراز حمایت کرده است.

یوناما گفته است که با وصف تعهد دولت افغانستان برای تضمین حقوق زنان، نیاز است تا حکومت افغانستان در مواردی چون کاهش سهمیه زنان در شورا های ولایتی و ولسوالی، حملات و کشتار هدفمندانۀ زنان فعال و خشونتهای هولناک اخیر، اقدام فوری کند.

سه راهکار به حکومت

در یک انکشاف دیگر زنان فعال هرات در مراسم تجلیل از روز زن، با ارایه سه راهکار اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به حکومت وحدت ملی، خواهان سهم بیشتر زنان در سطوح رهبری و مدیریتی کشور شدند.

محبوبه جمشیدی سرپرست ریاست امور زنان ولایت هرات گفت که تنها راه بهبود وضعیت زنان در ولسوالی ها، سهم دهی بیشتر به آنان است.

فعالانی چون ملکه پیغام، سرپرست شفاخانۀ حوزه یی هرات از موجودیت تبعیض جنسیتی در سطوح رهبری ادارات دولتی ولایت هرات انتقاد کردند. او گفت که از ۶۴ اداره دولتی در آن ولایت تنها دو اداره توسط زنان رهبری می شود که خود نشانۀ از نابرابری میان زنان و مردان است.

تجلیل از روز جهانی زن در ولایت هرات همچنان با افتتاح یک نمایشگاه دو روزه از صنایع دستی بانوان و برگزاری یک تورنمنت ورزشی والیبال زنان همراه بود؛ برنامه هایی که در آن کوشش می شود توانمندی های بیشتر زنان به نمایش گذاشته شود.

XS
SM
MD
LG