لینک های دسترسی

Breaking News

دو شهروند سویدن از زندان ایران و یک مقام پیشین ایران از سویدن آزاد شدند


حمید نوری
حمید نوری

حکومت ایران روز شنبه ۱۵ جون (۲۶ جوزا) گفت که حمید نوری، یک مقام پیشین آن کشور که در سویدن به حبس ابد محکوم شده بود، از حبس آزاد شده و به کشورش باز می‌گردد؛ ظاهرا این معامله تبادل زندانیان می‌باشد.

غریب‌آبادی، رییس شورای عالی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، در یک پیام ایکس نوشته است‌:‌ "حمید نوری که از سال ۱۳۹۸ در سویدن در بازداشت غیر قانونی به سر می برد، آزاد و تا ساعاتی دیگر به کشور بازخواهد گشت."

اندکی پس از رهایی حمید نوری،‌ صدراعظم سویدن گفت که یکی از دپلومات‌های کشورش و یک شهروند سویدنی که در ایران بازداشت بودند، از قید آزاد شده‌اند و به سمت کشورشان در حال پرواز اند.

غریب‌‌آبادی همچنین در مورد آزادی نوری گفت: "این موفقیت مرهون تلاش همکارانم در قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، وزارت خارجه، به خصوص برادرم شهید دکتر امیر عبداللهیان، می باشد.''

نوری در نومبر ۲۰۱۹ پس از آن درمیدان هوایی استکهلم دستگیر شد که ناراضیان ایرانی مستقر در سویدن به دلیل قتل‌ها در سال ۱۹۸۸ از وی شکایت کردند.

روابط میان سویدن و ایران از سال ۲۰۱۹ به اینسو پس از آن پرتنش بوده است که حکومت سویدن،‌ حمید نوری،‌ یک مقام پیشین ایران را به خاطر ایفای نقش در اعدام‌های دسته جمعی و شکنجهٔ زندانیان سیاسی در دههٔ ۱۹۸۰ در ایران دستگیر کرد.

نوری، یکی از مقامات پیشین زندان ایران، در پروندهٔ کشتار بیش از۵۰۰۰ زندانی در سراسر ایران متهم است. حکومت ایران ظاهراََ این افراد را به خاطر انتقامجویی از حملات گروه مخالف مجاهدین خلق اعدام کرده است، گروهی که پس از پایان جنگ ایران و عراق-۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸- حملات را در ایران انجام داد.

نوری ۶۳ ساله، در آن زمان به عنوان دستیار در یکی از زندان‌های نزدیک تهران کار می‌کرد، اما ادعا کرد که در دوره مورد نظر در مرخصی بوده است.

سویدن گفته است که نوری را بر اساس صلاحیت قضایی جهانی خود محاکمه کرده است،‌ صلاحیتی که بدون در نظرداشت محل ارتکاب جرم امکان پیگرد قضایی پرونده‌ها فراهم می‌کند.

ظاهرا این پرونده پیامد‌هایی برای دو شهروند سویدنی شد که در این بازداشت شدند.

اولف کریسترسن، صدراعظم سویدن،‌ روز شنبه اعلام کرد که هر دو شهروند کشورش در راه خانه هستند.

کریسترسن افزود که یوهان فلودروس از اوایل اپریل ۲۰۲۲ به اتهام جاسوسی درایران در بازداشت به سر می‌برد و با خطر حکم اعدام داشت. شهروند دیگر، سعید عزیزی نام دارد که در نومبر ۲۰۲۳ دستگیر شد و هر دو به سمت کشور شان پرواز کرده‌اند.

گروه

XS
SM
MD
LG