لینک های دسترسی

Breaking News

حمله بر مراسم رسم گذشت در ایران ۲۵ کشته بر جا گذاشت


در اثر گلوله باری بر رژه نظامی سپاه پاسداران در جنوب غرب ایران روز شنبه حد اقل ۲۵نفر به شمول غیر نظامیان کشته شد.

ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران، گزارش می دهد که نیمی از کشته شدگان را قوای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تشکیل می دهد. این بزرگترین حمله بر سپاه پاسداران ایران تلقی می شود.

در حملۀ مردان مسلح بر سپاه پاسداران، حدود ۷۰ نفر دیگر زخمی شده است.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، به همه نیرو های نظامی کشورش دستور داده است تا با استفاده از همه امکانات، مهاجمین حملۀ روز شنبه را تشخیص دهند.

گروه دولت اسلامی یا داعش مسوولیت این حمله را به عهده گرفت.

اما ابوالفضل شکرچی،سخنگوی نظامیان ایرانی، گفته است که مهاجمین حمله بر مراسم رسم گذشته در منطقۀ اهواز ولایت خوزستان، توسط دو کشور عربی که با ایالات متحده و اسرائیل ارتباط دارند، آموزش دیده اند.

آقای شکرچی گفته است که "این دهشت افگنان مربوط داعش و یا سایر گروه های که بر ضد سیستم اسلامی جنگ می کنند، نبودند، بلکه آنان به امریکا و موساد [سازمان استخباراتی اسرائیل] ارتباط داشتند."

در عین حال، مقامات ارشد سپاه پاسداران گفته اند که حمله بر مراسم رسم گذشت نشان می دهد که گروه دولت اسلامی یا داعش هنوز هم در عراق و سوریه فعال است.

این رژه نظامی بخاطر یادبود از آغاز جنگ میان ایران و عراق در دهۀ هشتاد میلادی، برگزار شده بود.

لحظاتی بعد از حمله به رژه نظامی منطقۀ اهواز، مقامات در جایگاه ویژه تلاش دارند از ساحه فرار کنند. روحانی سمت چپ، محمدعلی موسوی جزایری نماینده خامنه‌ای است
لحظاتی بعد از حمله به رژه نظامی منطقۀ اهواز، مقامات در جایگاه ویژه تلاش دارند از ساحه فرار کنند. روحانی سمت چپ، محمدعلی موسوی جزایری نماینده خامنه‌ای است

خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات ایرانی که نخواستند نام های شان فاش شود، گزارش می دهد که زنان و کودکانی که برای تماشای رژۀ نظامی آمده بودند، نیز در میان کشته شدگان شامل اند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران، گفته است که گروه های منطقه یی و حامیان خارجی آنان در عقب حمله بر مراسم رژۀ نظامی قرار دارند.

آقای ظریف در یک پیام تویتر خود نگاشته است که "دهشت افگنانی که توسط رژیم های خارجی ها استخدام می شوند؛آموزش می بینند، مسلح و تمویل می شوند، در عقب این حمله قرار دارند."

وزیر خارجۀ ایران همچنین گفته است که کودکان و ژورنالستان قربانی این حمله شده اند و ادعا کرده است که کشورش " تمویل کنندگان دهشت افگنان منطقه و استاد شان، ایالات متحده را درمقابل چنین حمله، حسابده خواهد کرد و ایران پاسخ مستحکم و قاطع برای دفاع از زندگی ایرانیان خواهد داد."

این دیپلومات ارشد ایران در یک پیام جداگانۀ توتیر نوشته است که "واقعیت این است که صلح و امنیت منطقه و بین المللی با تهدید واقعی مواجه است" و اتهام وارد کرده است که "این تهدید ناشی از عملکرد ادارۀ دونالد ترمپ است که همراه با شرکای سرکش منطقه یی اش حس تمایل به بی ثباتی جهان را دارد. ایالات متحده باید عملکرد خود را منحیث یک دولت نورمال، آغاز کند."

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در واکنش به این رویداد ضمن ابراز تسلیت به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، گفته است که که مسکو آماده است تا تلاش ها و همکاری خود را بر ضد گروه های دهشت افگنی، تقویت بیشتر کند.

مقامات ایالات متحده تا حال در مورد اتهامات مقامات ایرانی تبصره نکرده اند.

قبل بر این، افراد مسلح به تاریخ ۷ جون ۲۰۱۷ میلادی، در تهران دو حملۀ جداگانه را بر پارلمان آن کشور و مقبرۀ آیت الله روح الله خمینی، رهبری فقید جمهوری اسلامی، انجام دادند.

آن حمله در تهران به مثابۀ اولین حمله توسط تندروان سنی مذهب در ایران با اکثریت شیعه خوانده می شود، حکومت با اکثریت شیعه که به طور گسترده در جنگ های عراق و سوریه دخیل است و در برابر تندروان داعش که اکثر آنان سنی مذهب اند، در تقابل قرار دارد. مقامات غربی به شمول ایالات متحده ایران را به تمویل و حمایت گروه های تندرو شیعه مذهب در منطقه به شمول عراق، سوریه، لبنان و یمن می کند.

XS
SM
MD
LG