لینک های دسترسی

Breaking News

ساخت موزیم باستانی بامیان تا سه سال آينده تکمیل می شود


مقامهای محلی در ولایت بامیان می گویند که به زودی کار ساخت یک موزیم، با هزینه ۵.۴ میلیون دالرامریکایی ازکمک های کشور کوریا در مرکز این ولایت آغازمی شود.

این مقام ها می گویند که با ایجاد این موزیم درولایت بامیان، ازتخریب صد ها قلم آثار تاریخی که از اثر کاوشگری های باستان شناسان درچند سال گذشته کشف شده است جلوگیری خواهد شد.

به دلیل عدم توجه مسئولان اداره اطلاعات وفرهنگ افغانستان، هنوز هم صد ها قلم آثار تاریخی که توسط زمریالی طرزی، باستان شناس افغان، دراین ولایت کشف و به دست آمده است در دیپوهای غیرمعیاری و دور از دید گردشگران، نگهداری می شوند.

اما؛ مسئولان اداره اطلاعات و فرهنگ بامیان، با ابراز امید واری می گویند که درسال گذشته سفارت کوریا درکابل، مبلغ ۵.۴ میلیون دالر امریکایی را جهت ساخت یک موزیم وخانه فرهنگی دراین ولایت کمک کرده و قرار است کار ساخت آن به زودی آغازگردد.

کبیر دادرس، رئیس اداره اطلاعات وفرهنگ بامیان دراین باره درگفتگوی خاصی به رادیو آشنا صدای امریکا گفت "گر چند ساخت یک موزیم معیاری دربامیان نزدیک به ۲۰ میلیون دالرامریکایی هزینه لازم دارد اما؛ تلاشهای پی همی که وزارت اطلاعات وفرهنگ وما داشتیم باعث شد تا کشور کوریا مبلغ ۵.۴ میلیون دالر را در قسمت ساخت این موزیم ویک خانه فرهنگی دراین ولایت کمک نماید".

رئیس اطلاعات و فرهنگ بامیان می گوید که قراراست کارساخت این موزیم امسال، عملا آغاز گردد وتا مدت سه سال آینده این موزیم وخانه فرهنگی این ولایت به پایه اکمال خواهد رسید.

مسئولان اداره اطلاعات وفرهنگ بامیان می گویند که به دلیل نبود موزیم و جای نگهداری مناسب آثار باستانی وشماری ازاین آبده ها که درسالهای قبل کشف شده است، این آثار به موزیم کابل انتقال یافته ونگهداری می شوند.

آقای دادرس می گوید که باساخته شدن این موزیم تمامی آثار مربوط به بامیان، ازکابل به موزیم خود این ولایت منتقل خواهد شد.
بامیان از ولایات باستانی افغانستان بوده که با دارا بودن بیشترین آثار دوره بودایی، سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به خود جذب میکند.

باستان شناسان وآگاهان امور می گویند که نبود موزیم وعدم نمایش آثار تاریخی کشف شده دراین ولایت ، تأثیرات منفی را بر میزان علاقه مندی گردشگران داخلی وخارجی این ولایت می گذارد.

محمد رضا ابراهیم استاد رشته گردشگری درپوهنتون بامیان، دراین باره به رادیوآشنا صدای امریکا گفت " ایجاد یک موزیم درولایت بامیان یک امرضروری است زیرا با داشتن یک موزیم ونمایش دادن آبده های تاریخی، علاقه مندی گردشگران خارجی وداخلی دراین ولایت بیشترمی شود که درنتیجه سبب افزایش عواید داخلی این ولایت می شود".

آقای ابراهیم می گوید "با اعماراین موزیم صد ها قلم آثار باستانی که درحالت نابودی قرار دارند و به شکل غیرمعیاری دراتاقهای نامناسب نگهداری می شوند از تخریب بیشتر آنان جلوگیری می شود".

مسئولان محلی بامیان می گویند تا هنوز آمار دقیق از آثار موجود که درسال های گذشته کشف شده است وجود ندارد.

مقامهای محلی بامیان می گویند این ولایت با داشتن آثار ومناظر طبیعی ومنحصر به فرد درسال ۲۰۱۵ میلادی به عنوان مرکز فرهنگی کشورهای عضو سارک نیز مسمی خواهد شد اما؛ این مسئله تاکنون نهایی نشده و صرف درحد یک پیشنهاد است.

این درحالیست که هشت اثر ارزشمند تاریخی بامیان، از جمله مجسمه های تخریب شده بودا، شهرغلغله، چندین مغاره، چهل برج یکه ولنگ و شهر ضحاک در فهرست میراثهای فرهنگی جهان نیز ثبت شده است.

اما اکنون این آبده ها به دلیل بی توجهی مسئولان دروضعیت نامناسب قرار داشته وشماری ازآنان درحال نابودی قرار دارند.
  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG