لینک های دسترسی

Breaking News

مرزبندی میان آزادی بیان و اهانت به ادیان


به دنبال نشر ویدیو و کارتون اهانت آمیز به اسلام، یک رهبر مذهبی مصر خواستار تصویب قطعنامه یی از سوی ملل متحد شده است که در آن از توهین به مقدسات ادیان ممانعت صورت گیرد.

نشر کاریکاتور های پیامبر اسلام پس از احتجاجات خشونتبار در نتیجۀ نشر یک فلم توهین آمیز به دین اسلام، احتمال بروز خشونت های تازه را در کشور های اسلامی ایجاد کرده است.

یک عالم اسلامی در مصر نشر کاریکاتور های پیامبر اسلام را توسط یک مجلۀ فرانسوی تقبیح کرد، اما می گوید که مسلمانان نباید در مخالفت با اینکار دست به خشونت و ایجاد هرج و مرج بزنند.

عصام اریان، رهبر یک شاخه حزب اخوان المسلمین مصر می گوید که کشورهای اسلامی باید از طریق سازمان ملل خواستار تصویب قطعنامه یی شوند که در آن از توهین به ادیان ممانعت صورت گیرد.

محمد ناطقی، سفیر پیشین افغانستان در لیبیا و مشاور وزارت خارجۀ افغانستان پیشنهاد معرفی یک قطعنامه را در سازمان ملل متحد توسط کشور های اسلامی گام خوبی برای جلوگیری از حمله بر عقاید و مقدسات مذهبی می خواند، اما ابراز تردید می کند که چنین کاری در آیندۀ نزدیک صورت گرفته بتواند.

ناطقی می گوید که این پیشنهاد از طرف مصر شده است، و بلاخره این مورد باید به سازمان کنفرانس کشور های اسلامی معرفی شود، تا آنها روی آن تصمیم بیگیرند و در نهایت پس از مشورۀ کشور های اسلامی در مجمع عمومی ملل متحد مطرح گردد.

ناطقی به اصل آزادی بیان و رعایت از آن اشاره می کند، اما پافشاری می ورزد که خط سرخی بین آزادی بیان و توهین به مقدسات دیگران مشخص شود.

تصریح قانونی
میثاق های جهانی و ملل متحد مانع تعرض به مقدسات ادیان نشده است، اما به باور آقای ناطقی اکنون زمان آن فرا رسیده تا در این مورد تجدید نظر صورت گیرد.

جی کارنی، سخنگوی قصر سفید می گوید که با وجود امکان بروز خشونت و انتقادات شدید از نشر کاریکاتور – همانند حمله بر قونسلگری امریکا در لیبیا و هلاکت سفیر و کارمندان سفارت – اصل آزادی بیان باید حفظ شود.

آقای کارنی قضاوت مجلۀ فرانسوی را به خاطر نشر کاریکاتور ها مورد پرسش قرار داد، اما بر حق آن نشریه برای نشر این مطالب پافشاری کرد.

جوش شهریار، خبرنگار افغان در ایالات متحده پیشنهاد تصویب قطعنامه توسط ملل متحد را به ابتکار کشور های اسلامی دور از امکان دانسته می گوید که میلیون ها نفر تلاش کرده است تا آزادی های دینی، بیان و ابراز عقاید را برای دیگران به ارمغان بیآورد و چنین پیشنهادات به مثابۀ محدود ساختن همان آزادی ها می باشد.

آقای شهریار بررسی چنین پیشنهاد را از سوی سازمان ملل متحد دور از امکان می داند.

حق اعتراض
حکومت فرانسه برگزاری احتجاجات را علیه نشر فلم توهین آمیز به اسلام منع قرار داده است. فرانسه همچنان سفارت خانه های خود را در کشور های اسلامی هشدار داده و قسماً مسدود ساخته است تا از امکان بروز خشونت در نتیجۀ نشر کاریکاتور ها در امان مانده باشند.

مولوی رحمان رحمانی، عضو شورای ملی افغانستان می گوید که تظاهرات و احتجاج صلح آمیز حق هر فرد می باشد، اما دست زدن به خشونت حتا در اسلام نیز منع شده است.

رحمانی بر نقش رهبران اسلامی و ملا ها اشاره کرده گفت که آنها باید برای آگاهی این موضوع به مسلمانان بیشتر تلاش کنند.

شهریار می گوید که پاسخ خشونت آمیز علیه نشر کاریکاتور و یا فلم توهین آمیز در قالب مظاهره جز خسارۀ مالی و جانی به مسلمانان، چیز دیگر بر جا نخواهد گذاشت.

شهلا فرید، استاد پوهنتون کابل از اعتراضات مسلمانان در کشور های پیشرفته، مانند ترکیه و انگلستان استقبال کرد که با استفاده از حق آزادی شان، گردهمایی های صلح آمیزی را برگزار کردند و به خاطر رساندن پیام صلح اسلام، نسخه های ترجمه شدۀ قران را برای غیر مسلمانان توزیع کردند.

دفتر افغانستان در ملل متحد در پاسخ به درخواست مصاحبه گفت که ظاهر طنین، نمایندۀ افغانستان در آن سازمان نمی خواهد در مورد احتجاجات خشونتبار و یا هم امکان پیشنهاد همچو قطعنامۀ در ملل متحد صحبت کند.
XS
SM
MD
LG