لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان:‌ انفجار کابل هفت کشته و ۴۱ زخمی برجا گذاشت


صحنهٔ از انفجار در نزدیکی مسجد وزیر اکبر خان در شهر کابل
صحنهٔ از انفجار در نزدیکی مسجد وزیر اکبر خان در شهر کابل

عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخلۀ حکومت طالبان، روز جمعه ۲۳ سپتمبر (اول میزان) گفت که در اثر انفجار بم جا سازی شده در داخل یک موتر در نزدیکی مسجد وزیر اکبر خان، هفت نفر کشته و به شمول کودکان ۴۱ نفر دیگر زخمی شدند.

تکور به صدای امریکا گفت این انفجار هنگامی به وقوع پیوست که بسیاری از نمازگزاران در حال بیرون‌شدن از این مسجد بودند و همه قربانیان این انفجار را غیر نظامیان به خصوص نمازگزاران تشکیل می دهند. به گفتهٔ سخنگوی وزارت داخلهٔ طالبان، قوای امنیتی این گروه تلاش می کند تا عاملین این "حملهٔ وحشیانه را پیدا و به جزای اعمال شان برساند."

این انفجار حوالی ساعت ۰۲:۰۰ پس از چاشت روز جمعه ۲۳ سپتمبر (اول میزان) در نزدیکی دروازه مسجد وزیر محمد اکبرخان از مربوطات حوزۀ ۱۰ امنیتی پولیس به وقوع پیوست.

در همین حال، شفاخانهٔ ایمرجنسی در کابل گفته است که از جمله ۱۴ زخمی که به آن شفاخانه انتقال یافتند، چهار نفر آنان جان باختند.

در این حال، برخی از شاهدان مدعی اند که در این انفجار، ده‌ها نفر کشته و زخمی شده اند. به گفتۀ آنان بسیاری از امبلانس‌ها مجروحین را به شفاخانه‌ها انتقال داده و در حال حاضر، جادۀ منتهی به این مسجد به روی رفت و آمد ترافیک مسدود شده است.

در ویدیوهای که در رسانه‌های اجتماعی به نشر رسیده و دقایق پس از انفجار را نشان می‌دهد، دیده می‌شود که بسیاری از مردم در حال فرار از محل انفجار استند.

اکثر سفارت‌خانه‌ها، شماری از دوایر دولتی و دفاتر شرکت‌های مخابراتی در ساحۀ وزیر محمد اکبر خان شهر کابل موقعیت دارد.

واکنش‌ها به انفجار

هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) در تویتی انفجار روز جمعه را ''تروریستی" خواند. یوناما با اشاره به انفجار روز جمعه در این تویت نوشته است که این رویداد "یادآور تلخ ناامنی و فعالیت تروریستی در افغانستان است."

‏سفارت ایالات متحده برای افغانستان، انفجار روز جمعه در نزدیکی مسجد وزیر اکبر خان بر نمازگزاران را "حملهٔ وحشیانه" خوانده،‌ آنرا محکوم کرده و گفته است که چنین حمله غیر قابل توجیه است.‌

حامد کرزی، رییس جمهور اسبق افغانستان، در صفحهٔ رسمی فیسبوک‌اش انفجار در نزدیکی این مسجد را با "شدیدترین الفاظ تقبیح" کرده و آنرا را "یک عمل تروریستی و در تضاد با تمام اصول و ارزشهای انسانی و اسلامی خواند."

عبدالله عبدالله، رییس پیشین شورای عالی مصالحهٔ ملی افغانستان، نیز در صفحهٔ رسمی فیسبوک‌اش، این حمله را محکوم کرده و گفته است که "این حمله یک عمل غیر قابل بخشش، غیر قابل توجیه و در تضاد با اصول انسانی است که آنرا به شدت محکوم می کنم."

مسجد جامع وزیر محمد اکبر خان در روزهای جمعه شاهد صدها نمازگزار می‌باشد که بر اساس گزارش‌ها، شماری از مقام‌های طالبان نیز برای ادای نماز جمعه در این روز حضور می‌یابند.

این در حالی است که دو سال پیش نیز این مسجد شاهد یک انفجار بود که در اثر آن، دو نفر به شمول محمد ایاز نیازی، خطیب این مسجد، جان باخته و چندین نفر دیگر زخمی شده بودند.

تا کنون مسوولیت انفجار امروز را فرد و یا گروهی به عهده نگرفته است، اما پیش از این مسوولیت بسیاری از انفجارهای مشابه در کابل و اکثر ولایت‌های افغانستان را شاخۀ خراسان دولت اسلامی (داعش) به عهده گرفته بود.

دو روز پیش نیز شهر کابل شاهد یک انفجار نسبتاً قوی بود که در اثر آن، کم از کم چهار نفر کشته و ۱۳ نفر دیگر زخمی شدند. این انفجار به تاریخ ۲۱ سپتمبر (۳۰ سنبله) در ساحۀ دهمزنگ، از مربوطات حوزۀ سوم امنیتی شهر کابل به وقوع پیوست.

XS
SM
MD
LG