لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: تعزیرات علیه طالبان لغو نمی‌شود


ایالات متحده روز سه شنبه ۱۴ سپتمبر (۲۳ سنبله) گفت که تعزیرات موجود بر طالبان را لغو نمی‌کند، اما کمک‌های بشر دوستانهٔ "نجات بخش" را برای افغان‌های آسیب‌پذیر تضمین می‌کند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، همچنین تعهد کرد تا کمک‌های بشری امریکا از طریق ملل متحد و سازمان‌های غیر حکومتی برای مردم نیازمند افغانستان فراهم شود.

اظهارات این مقام ایالات متحده یک روز پس از آن بیان شد که امریکا در کنفرانس ژنیو که برای جمع آوری کمک‌های بشری برای افغانستان برگزار شده بود، تعهد کرد تا ۶۴ میلیون دالر مساعدت بشری را برای مردم افغانستان فراهم کند.

آقای بلینکن این اظهارات را در جریان جلسهٔ استماعیهٔ کمیتهٔ روابط خارجی سنای امریکا بیان کرد، جاییکه این دپلومات ارشد ایالات متحده به خاطر نحوهٔ‌ روند تخلیه از افغانستان با سوالات تند سناتوران امریکایی مواجه شد.

باب منندز، سناتور امریکایی، روز سه شنبه هشدار داد که طالبان بر اساس عملکرد شان مورد قضاوت قرار خواهند گرفت، نه حرف‌های شان. او گفت: "ایالات متحده و ملل متحد تعزیرات موجود بر طالبان را حفظ خواهند کرد. ایالات متحده باید تعزیراتی را که در جریان مذاکرات بر طالبان لغو کرده بود، بار دیگر وضع کند."

کمک‌های بشری به افغانستان

این دپلومات امریکایی در جریان صحبت سه و نیم ساعتهٔ خود در سنای ایالات متحده گفت که کمک‌های تازهٔ واشنگتن به مشکلات جدی صحی، نیازمندی‌های مواد خوراکی، محافظت از زنان، کودکان و اقلیت‌ها در افغانستان رسیدگی خواهد کرد.

بلینکن همچنین گفت که یک مقام ارشد وزارت خارجهٔ امریکا برای نظارت از حفظ حقوق زنان، دختران و اقلیت‌ها در افغانستان توظیف خواهد شد.

بر اساس گزارش‌ها، طالبان در قسمت توزیع این کمک‌های ایالات متحده سهمی نخواهند داشت و این کمک‌های بشری،‌ مستقیما برای شهروندان نیازمند افغانستان توزیع خواهد شد.

با فراهم آوری این کمک‌های مالی جدید امریکا، مجموعهٔ کمک‌های ایالات متحده برای افغانستان در سال مالی جاری به ۳۳۰ میلیون دالر امریکایی می‌رسد.

جامعۀ جهانی در کنفرانس روز دوشنبه ۱۳ سپتمبر (۲۲ سنبله) در سویس تعهد کرد که به ارزش بیش از ۱.۲ میلیارد دالر کمک‌های بشری را برای مردم افغانستان فراهم می‌کند.

به دنبال مسلط شدن طالبان در افغانستان، نهادهای خیریۀ جهانی از بروز فاجعۀ بشری و بحران اقتصادی در آن کشور هشدار داده اند.

قطع یا تعلیق آنی ده ها میلیون دالر کمک بشری به افغانستان در پی تسلط طالبان در آن کشور، برنامه ‌های امدادرسانی ملل متحد را بیشتر از پیش زیر فشار قرار داده است.

سازمان جهانی صحت نیز هشدار داده است که به دنبال قطع یا تعلیق کمک‌ های بشری به افغانستان، صدها مرکز صحی در آن کشور در معرض خطر مسدود شدن قرار دارند.

XS
SM
MD
LG