لینک های دسترسی

Breaking News

اعتراضات در کانادا؛ تلاش برای بازگشایی پل کلیدی بین کانادا و امریکا ادامه دارد


اعتراض رانندگان موترهای باربری در حالی امروز شنبه ۱۲ فبروری (۲۳ دلو) در یک پل کلیدی بین ایالات متحده و کانادا ادامه دارد که یک محکمه در اوتاوا، پایتخت کانادا حکم توقف اعتراضات را صادر کرده و پولیس در تلاش متفرق کردن معترضان و بازگشایی پل به روی ترافیک است .

معترضان که خواستار پایان دادن به محدودیت‌های ناشی از شیوع بیماری کووید۱۹ در کانادا اند، از دو هفته به این طرف دست به تظاهرات زده و برای پنجمین روز متوالی تردد در پل بین ایالت میشیگن و ایالت آنتریوی کانادا را مسدود کرده اند.

شاروال شهر اوتاوا، پایتخت کانادا روز چهارشنبه به دلیل تظاهرات، وضعیت اضطراری اعلام کرد و پولیس هشدار داد که معترضان باید فوراً فعالیت‌های غیرقانونی خود را متوقف کنند، درغیر آن ممکن با اتهاماتی روبرو شوند.

پولیس شهر ویندسور در پیام تویتی گفته است: "ما از همه معترضان می‌خواهیم که قانونی و مسالمت‌آمیز عمل کنند. "

به نقل از خبرگزاری رویترز تعداد معترضان از حدود ۲۰۰ نفر با موترهایشان در جمعه شب و به حدود بیست و چند نفر در روز شنبه کاهش یافته است.

موترهای بابری حدود ۲۵ در صد تمام تجارت بین این دو کشور را از طریق این پل انتقال می‌دهند که بیشتر آن مربوط به صنعت موترسازی است. مقامات کانادایی گفته اند که آنها به طور فزاینده‌ نگران اثرات اقتصادی این اعتراض اند.

تظاهرات "کاروان آزادی" الهام بخش کاروان ها و طرح هایی مشابه در ایالات متحده، فرانسه، نیوزیلند و آسترالیا نیز شده است.

در فرانسه، هزاران نفر از مخالفان اجباری شدن واکسیناسینون کووید ۱۹ باوجود ممنوعیت‌های اعلام شده از سوی پولیس برای شرکت در تظاهرات بزرگ، خود را به پاریس رساندند. اما پولیس به سرعت وارد عمل شد و بالای معترضان گاز اشک‌اور پرتاب و تا اواسط صبح ۲۸۳ نفر را برای شرکت در اعتراضات غیرمجاز جریمه کرد.

اعتراضات در کانادا نیز به اعتراضات گسترده‌تری علیه محدودیت‌های بیماری کووید۱۹ و دولت کانادا تبدیل شده و قرار است چندین تظاهرات در شهرهای بزرگ کانادا به راه انداخته شود.

در ایالات متحده نیز تظاهرات متعددی در حمایت از تظاهرات "کاروان آزادی" در ایالت میشیگن و دیگر شهرها راه اندازی شده است.

تخمین زده می‌شود که انسداد این گذرگاه تجارتی تنها برای صنعت موترسازی ۷۰۰ میلیون خسارت ببار آورده است.

جستن ترودو، صدر اعظم کانادا از سوی رهبران احزاب مخالف برای حل این معضل تحت فشار قرار گرفته است. ادارهٔ جوبایدن رییس جمهور امریکا از دولت کانادا خواسته تا برای حل این مشکل از اختیارات فدرال کار بگیرند. آقای ترودو به رییس جمهور بایدن قول داده است که برای پایان دادن به بحران اقدام سریعی انجام دهد.

XS
SM
MD
LG