لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما: ترکیه را در پیگرد مسئولان کودتا کمک میکنیم


پس از کودتای نافرجام در ترکیه، این نخستین باری بود که رؤسای جمهور ایالات متحد و ترکیه دیدار کردند
پس از کودتای نافرجام در ترکیه، این نخستین باری بود که رؤسای جمهور ایالات متحد و ترکیه دیدار کردند

نشست دو روزۀ سران بیست اقتصاد بزرگ جهان یا جی بیست، امروز در چین گشایش یافت، و در حاشیۀ آن، رهبران جهان روی موضوعات ذی علاقه دیدار های دوجانبه ای نیز انجام دادند.

در این سلسله، بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیدار داشت. آقای اردوغان گفت که وزرای داخله و عدلیۀ ترکیه به ایالات متحده خواهند رفت تا با مقامات امریکایی، روی استرداد فتح الله گولن روحانی ترک که متهم به سازماندهی کودتا است، کار کنند.

رئیس جمهور اوباما وعده سپرد که امریکا در کشانیدن مسئولان کودتا به عدالت، با ترکیه همکاری خواهد کرد.

هر دو رهبر روی تلاش های نظامی در برابر دهشت افگنان نیز صحبت کردند. رئیس جمهور ترکیه گفت جنگ کشورش برضد تمام سازمان های افراطی در سوریه و عراق ادامه خواهد یافت.

آقای اردوغان در اشاره به عملیات اخیر نظامی در شمال سوریه گفت که: "آرزوی ما این است تا در جنوب کشور ما، یک دهلیز ترور و دهشت ایجاد نشود. ترکیه در همکاری با نیرو های ائتلاف، علیه ایجاد همچو یک دهلیز دهشت، مبارزه میکند و باور دارم که در این مبارزه پیروز خواهیم شد."

ترکیه اخیراً عملیات گستردۀ زمینی را در شمال سوریه راه اندازی کرده است. رجب طیب اردوغان امروز در دیدار با مقامات امریکایی روی این نکته نیز تأکید کرد که میان دهشت افگنان، نباید خوب و بد را تفکیک کرد.

یازدهمین نشست جی-۲۰ در شهر هانگ ژوی چین برگزار شد
یازدهمین نشست جی-۲۰ در شهر هانگ ژوی چین برگزار شد

تقاضای چین از سران جهان

شی جین پنگ رئیس جمهور چین، حین افتتاح نشست دو روزۀ سران بیست اقتصاد بزرگ جهان یا G20 گفت که اعضای این نشست، باید محافظه کاری را کنار گذاشته و تدابیر جدیدی را برای تسریع اقتصاد جهان طرح کنند.

رئیس جمهور چین که میزبانی این نشست را برعهده دارد، از رهبران ایالات متحده، آلمان، و سایر اقتصاد های برتر خواست که در برابر فشار ها برای افزایش موانع تجارتی، مقاومت کنند.

آقای شی جن پنگ با اشاره به آزمون ها فراسوی اقتصاد جهانی، گفت که: "جی بیست، مرکب از اقتصاد های بزرگ جهان بوده و جامعۀ بین المللی توقعات عظیمی داشته و امیدوار است که این نشست بتواند برای بهبود اقتصادی جهان، راه حل های را دریابد."

شی جین پنگ و همسرش، پس از پایان نشست روز نخست G20 ، میزبان ضیافتی برای سران اقتصاد های برتر جهان بودند. در نشست یاد شده، بان کی مون سرمنشی ملل متحد نیز حضور داشت.

دیدار های دوجانبه

با آن که نشست جی بیست از نگاه اقتصاد، ارزش خاص خود را دارد، اما تدویر این نشست فرصتی را برای رهبران جهان مساعد ساخته که در دیدار های دوجانبه و حاشیوی شان، بر مسایل مهم دیگر نیز گفتگو داشته باشند.

بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و همچنان با تریزا می صدراعظم بریتانیا دیدار هایی داشت.

او در ملاقات با صدراعظم بریتانیا، بر مسایل مربوط سوریه و نیز روابط دوجانبۀ اقتصادی صحبت کرد. تریزا می صدراعظم بریتانیا از پالیسی امریکا در قبال جنگ سوریه، حمایت نشان داد.

موضوع دیگر این نشست، خروج بریتانیا از اتحادیۀ اروپا و تأثیرات آن بر روابط تجارتی ایالات متحده و بریتانیا بود.

آقای اوباما بر حفظ و گسترش این روابط تأکید ورزید و گفت که در جریان روند خروج بریتانیا از اتحادیۀ اروپا، واشنگتن با لندن به مشوره ها دوام خواهد داد تا اطمینان حاصل گردد که این روند، بر روابط تجارتی میان ایالات متحده و بریتانیا تأثیر ناگواری نداشته باشد.

توافقنامۀ پاریس راجع به تغییرات اقلیم، معافیت مالیات جهانی، محافظه گرایی در تجارت، ظرفیت افراطی صنعتی، جنگ در سوریه، نبرد با دهشت افگنی و سایر مسایل، نکات برجسته ایست که رهبران جهان در حاشیۀ نشست گروه بیست، روی آن بحث و مذاکره میکنند.

XS
SM
MD
LG