لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان امروز از ۹۱۵ واقعۀ جدید کووید۱۹ خبر داد


وزارت صحت عامۀ افغانستان می‌گوید که در ۲۴ ساعت گذشته ۹۱۵ واقعۀ جدید کروناویروس در ۱۵ ولایت این کشور ثبت شده است.

به گفته این وزارت با ثبت این واقعات، شمار مجموعی بیماران کووید۱۹ در افغانستان به ۱۸۹۶۷ نفر رسیده است.

این وزارت روز جمعه پنجم جون (۱۶ جوزا) اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته دو فرد مبتلا به کووید۱۹ در هرات، سه نفر در بلخ، دو نفر در سمنگان و دو تن دیگر در ولایت کندز جان‌ باخته اند.

وزارت صحت افغانستان همچنان گفته است که در حال حاضر، شمار جان باخته‌گان کروناویروس در این کشور به ۳۰۹ مورد و رقم بهبودیافتگان به ۱۷۶۳ نفر رسیده است.

بر اساس معلومات این وزارت در یک شبانه روز گذشته ۱۵۷۰ نمونۀ مشکوک در لابراتوارهای این وزارت مورد آزمایش قرار گرفته اند که ولایت‌های کابل، هرات و بلخ بیشترین واقعات مثبت این ویروس را داشته اند.

این در حالی است که سرپرست جدید وزارت صحت عامه افغانستان دیروز از کارکرد شفاخانه‌های مختص به کروناویروس در این کشور انتقاد کرد.

احمدجواد عثمانی در نخستین روز کاری‌اش گفت که در جریان بحران کروناویروس، ضعف رهبری، مدیریت و کیفیت به ویژه در شفاخانه‌های دولتی بیشتر رونما شده است.

به گفتۀ وی، مبارزه با کروناویروس، اصلاحات در نظام شفاخانه‌های افغانستان و اصلاحات در عرضه خدمات صحی سه وظیفۀ اساسی وزارت صحت عامه در شرایط بحرانی کنونی است که بر تطبیق آن تلاش خواهد کرد.

کروناویروس که نخست در دسمبر سال گذشته در شهرووهان چین شایع شد، اکنون به همه‌گیری مرگبار مبدل شده است.

بر اساس آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده تا صبح جمعه چهارم جون (۱۶ جوزا) بیش از شش میلیون و ۶۵۶ هزار نفر در سرتاسر جهان به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده و شمار مرگ و میر ناشی از آن به بیش از ۳۹۱ هزار نفر رسیده است.

XS
SM
MD
LG