لینک های دسترسی

Breaking News

با وجود مشکلات اقتصادی و کمپاین اجتناب از رای‌دهی، انتخابات پارلمانی کیوبا برگزار می‌شود


خودداری از انتخابات اخیر بلند رفته است، که بیشتر از میزان بلند ۳۱ درصد چهار دهه رای دهندگان واجد شرایط در انتخابات شاروالی ها در نومبر است.
خودداری از انتخابات اخیر بلند رفته است، که بیشتر از میزان بلند ۳۱ درصد چهار دهه رای دهندگان واجد شرایط در انتخابات شاروالی ها در نومبر است.

با وجود بحران روز افزون اقتصادی و تلاش‌ برای تحریم انتخابات، قرار است انتخابات اسامبله‌ ملی کیوبا روز یکشنبه ۲۶ مارچ ‌(ششم حمل) در آن کشور برگزار شود.

بر اساس قوانین کیوبا، هر نامزدی که بیش از ۵۰ در صد آرای حوزهٔ انتخابات شان را به دست بیاورد، عضویت عالی‌ترین نهاد قانونگذاری آن کشور را به دست خواهد آورد.

کمپاین سیاسی در کیوبا غیرقانونی است. به نظر حکومت این کشور، این سیستم، وحدت و عمل را تقویت می کند و حیف پول در سیاست را کاهش می دهد. اما منتقدین آن می‌گویند که این روند فاقد شفافیت است و باعث تایید حاکم تک حزبی می گردد.

هومبرتو آویلا، باشنده ۷۷ ساله شهر هاوانا مانند شمار فزاینده کوبایی ها می گوید که او احتمالا در انتخابات اسمبله ملی روز یکشنبه شرکت نخواهد کرد.

این استاد بازنشسته دانشگاه می گوید که او محاسبه کرده است که ۴۷۰ کاندید است و ۴۷۰ کرسی تعیین شده است و او هیچ دلیلی برای رای دادن نمی بیند و می افزاید که "در واقع شما کسی را تایید می کنید که کمیته انتخابات آن را تایید می کند."

کاهش اشتراک کنندگان در رای گیری ممکن اعتبار اسمبله جدید را تهدید کند و این امر در خلال رکود عمیق اقتصادی به حس نارضایتی فزاینده در آن کشور تحت اداره دولت کمونیستی بعد از انقلاب سال ۱۹۵۹ کیوبایی ها علاوه می کند.

انتخابات اسمبلی ملی "آزمایش برای حکومت" است

برت هافمن، یک متخصص بخش امریکای لاتین در انستیتوت مطالعات ساحوی و جهانی آلمان،‌ می گوید که این انتخابات از اهمیت برخوردار است، اما تاکید می‌کند که رای‌گیری روز یکشنبه "یک آزمایش برای حکومت" در یک سیستم تک حزبی است، اما در نهایت "برنده خواهد شد."

اما این متخصص بخش امریکای لاتین می گوید میزان مشارکت مردم در انتخابات، اجتناب کیوبایی‌ها از سهمگیری در انتخابات، آرای ممتنع و آرای باطل همه مسایلی است که موجب جلب توجه در انتخابات پارلمانی کیوبا است، زیرا اجتناب مردم از اشتراک در انتخابات، نه تنها مخالفت با سیستم تک حزبی در آن کشور است، بلکه مشروعیت حکومت را تا اندازه‌ای تضعیف می‌کند.

یولیسکی آمادور، استاد حقوق دانشگاه آرتمیسا کیوبا، به خبرگزاری رویتر گفت که بحران اقتصادی، افزایش قیمت‌ها و قطع مکرر برق، این انتخابات کیوبا را پیچیده ترین رای گیری از سال ۱۹۹۳ به این سو بعد از سقوط شوروی سابق تبدیل خواهد کرد.

آمادور می گوید "اگر من احساس بی علاقه‌گی سیاسی دارم، اگر من به نحوی از وضعیت اقتصادی و سایر اوضاع کشور ناامید استم، این وضعیت از فیصدی اشتراک در انتخابات به میزان بلندی که در انتخابات قبلی بود، جلوگیری می کند."

در همین حال، شماری از گروه‌های خارج از کیوبا از طریق نشر ویدیو‌ها در رسانه‌های اجتماعی مردم را ترغیب کرده اند تا در انتخابات پارلمانی آن کشور شرکت نکنند و اشتراک در انتخابات را "کار بیهوده" خوانده اند.

XS
SM
MD
LG