لینک های دسترسی

Breaking News

آیا ایران در جنگ های فراه دست داشته؟


وزارت دفاع ایالات متحده می‌گوید این امکان را نادیده گرفته نمی‌تواند که در حمله طالبان بر شهر فراه، ایران از طالبان پشتیبانی کرده است.

دانا وایت، سخنگوی پنتاگون، در صحبت با خبرنگاران، در پاسخ به یک سؤال در مورد حمایت ایران از طالبان اظهار داشت که ایران یکی از عوامل بی ثبات کننده در منطقه است.

خانم وایت گفت"به نظر من ما هیچ‌گاه نمی‌توانیم این موضوع را رد کنیم که تا چه حد ایران در این منطقه دخالت می‌کند. ایران در شرق میانه بزرگ‌ترین عنصر بی‌ثباتی به شمار می‌رود از این رو من فکر نمی‌کنم که هیچ‌گاه بتوانیم امکان ضرر رساندن ایران را رد کنیم."

اظهارات سخنگوی پنتاگون در حالی بیان می شود که جنرال فضل احمد شیرزاد، فرماندۀ امنیۀ فراه روز چهارشنبه گفت که ایران، طالبان را در آن ولایت حمایت می کند.

آقای شیرزاد افزود "ایران به صورت مستقیم طالبان را در فراه تمویل و تجهیز می کند و آن کشور در نا آرامی های اخیر این ولایت، دخیل بوده است" و تاکید کرد که ولایت فراه برای ایران "بسیار مهم" است

روز سه‌شنبه صدها جنگجوی طالبان بر شهر فراه حمله ‌کردند که پس از حملات زمینی نیرو های نظامی افغانستان و کمک هوایی طیاره های افغان و امریکایی، از شهر عقب رانده شدند.

گل نبی احمدزی، قوماندان پیشین قوای سرحدی افغانستان، در مصاحبه ای به صدای امریکا گفت که حمایت ایران از گروه طالبان "موضوع سری"نیست.

آقای احمدزی افزود "ایران به صورت مستقیم دخیل است و فرماندهان سپاه پاسداران [انقلاب اسلامی ایران] در حال رهبری جنگ در ولایت فراه اند. "

به گفتۀ آقای احمدزی، روسیه، پاکستان و ایران "ائتلاف نامقدسی را در منطقه ایجاد کرده اند که منافع شان را در تضعیف افغانستان جستجو می کنند. آنان می خواهند که امنیت و حکومت ما را مدیریت کنند و نمی توانند حمایت ایالات متحده برای افغانستان را تحمل کنند و آنان حضور امریکا را در افغانستان نمی خواهند.

کشور های ایران، روسیه و پاکستان همه ادعا های حمایت از گروه طالبان در افغانستان را تکذیب کرده اند.

شماری از کارشناسان مانند خلیل پارسا، به این باوراند که ایران مخالف پروژه های انکشافی در افغانستان است که شامل ایجاد بند آب در قلمرو تفغانستان می باشد. به گفتۀ آقای پارسا هرگاهاین بند تکمیل شود، جریان آب به ایران را آهسته خواهد ساخت.

در سال های اخیر، مناطق شرقی ایران و غربی افغانستان با مشکلات خشکسالی های پیهم و شدید مواجه بوده است، خشکسالی های که موجب شده مردم را از خانه های شان بیجا کند.

حکومت ایران نگرانی خود را در مورد ایجاد بند آب در ولایت های هرات، فراه و نیمروز که همه هم مرز با ایران استند، بیان داشته است.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، سال گذشته در جریان یک کنفرانس منطقه ای گفت که کشورش در مورد اعمار بند آب در ولایات مختلف افغانستان از جمله کجکی در هلمند، کمال خان در نیمروز، سلما در هرات و سایر ولایت افغانستان نمی تواند بی تفاوت باقی بماند، زیرا به گفتۀ وی، اعمار این بند ها ولایات خراسان و سیستان آن کشور را متاثر می کند.

علاوه بر آن، محمد جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران، در اوایل ماه جاری به افغانستان هشدار داد که در برابر "حق آبۀ" خود دست به اقدامات تلافی جویانه خواهد زد، مگر اینکه کابل خواست های تهران را مدنظر بگیرد.

XS
SM
MD
LG