لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی فعالان مدنی از احتمال سقوط فراه و غور به دست طالبان


شماری از فعالان مدنی و باشندگان ولایت‌های فراه و غور می‌گویند که ناتوانی و سوء مدیریت مقام‌های محلی و امنیتی این دو ولایت باعث شده است تا همه روزه شمار زیادی از سربازان افغان و افراد ملکی در درگیری‌ها کشته شوند.

این اعتراض باشندگان غور و فراه در غرب افغانستان بعد از آن شدت گرفت که در جریان ۱۰ روز گذشته، چندین قریه و قرارگاه نیروهای امنیتی افغان در این ولایت‌ها به دست طالبان سقوط کرده است.

شماری از باشندگان و فعالان مدنی ولایت غور با برگزاری تجمعی اعتراضی در ولایت هرات از پیشروی افراد گروه طالبان به سوی مرکز این ولایت ابراز نگرانی کردند.

به گفتۀ معترضان، سران حکومت وحدت ملی، مردم ولایت غور را از یاد برده اند و همه روزه تعداد زیادی از مردم ملکی و بیگناه به خاطر کمک به قوای افغان در جنگ با طالبان کشته می‌شوند.

محمد آصف، یکی از باشنده گان شهر فیروزکوه ولایت غور می گوید که "وضعیت در غور حالت اضطراری دارد و ما خواهان کمک جدی استیم و تا بحال هیچ کمکی و نیروی تازه نفسی به غور نیامده و اگر کمک جدی تا یک الی دو روز دیگر به ولایت غور نرسد، احتمال سقوط این ولایت میرود."

فضل الدین مذهبی، رئیس شورای جوانان غور، نیز می گوید که "ما بخاطر این جمع شدیم تا گوش های کر و چشم های کور حکومت را باز کنیم و به آنها بفهمانیم که امروز اشک یتیمان مردم غور جاری شده ، زنانش بیوه شده و خانه هایشان آتش گرفته است و حکومت محلی غور به خواب غفلت فرو رفته و کسانی که این تباهی و مشکلات راتحمل میکنند، مردم ملکی غور استند."

کشته شدن سربازان افغان در میدان‌های نبرد، به گفتۀ فعالان، به دلیل سهل انگاری حکومت مرکزی در فراهم آوری امکانات بسنده برای قوای افغان می باشد.

انیسه غیور، عضو شورای ولایت غور گفت "بخاطر اینکه ما سلاح و مهمات نداشتیم و دولت کمک نفرستاد و نیروهای ما کم بود ، طالبان حملات تهاجمی کردند و با اینکه ما این موضوع را به دولت خبر داده بودیم، دولت کاری نکرد و ما ۱۰۰ در صد نگران استیم."

در عین حال، شماری از شهروندان ولایت فراه نیز با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی امنیت در آن ولایت، از بی‌تفاوتی حکومت وحدت ملی در قبال تلفات نیروهای امنیتی افغان انتقاد کردند.

بریالی غفاری، مسوول شبکه نهادهای جامعه مدنی فراه، از احتمال سقوط ولایت فراه به دست طالبان، هشدار می دهد.

آقای غفاری افزود " ما پیش بینی میکنیم که تا دو ماه الی سه ماه دیگر ولایت فراه احتمالاً سقوط خواهد کرد، چون هر شب بین ۳۰ تا ۵۰ تن از نیروهای امنیتی ما شهید میشوند ودوباره هم برایشان نیروی تقویتی نمیاید و این باعث میشود تا حکومت ضعیف تر شود."

عبدالله یکی از باشندگان شهر فراه نیز نظر مشابه دارد. او می گوید که "هر شب بالای پوسته های امنیتی ما حمله صورت میگیرد و نیروهای امنیتی ما کشته میشوند و کسی هم نیست که از آنها حمایت کند و اگر اقدام جدی صورت نگیرد ما مجبور به ترک ولایت فراه خواهیم شد."

واکنش مقامات محلی غور و فراه

مقام های محلی ولایت های غور و فراه نیز افزایش تحرکات طالبان در این ولایات را می‌پذیرند، اما می‌گویند که بیشتر حملات مخالفان مسلح دولت از سوی نیروهای امنیتی دفع شده و در حال حاضر وضعیت امنیتی در کنترول قوای افغان است.
ناصر خاضع، والی ولایت غورعقب نشینی قوای افغان را تاکتیکی عنوان می کند.

آقای خاضع در مورد گفت " تقریباً یک عقب نشینی تاکتیکی صورت گرفته و دشمن احساس میکند که به یک موفقیت دست یافته، اما امیدواریم که بتوانیم هر چه زودتر دوباره ساحات تحت تصرف طالبان را به کنترول خود درآوریم."

بصیر سالنگی، والی ولایت فراه، افزایش فعالیت طالبان را می پذیرد، اما ادعا می کند که اوضاع قابل نگرانی نیست.

آقای سالنگی افزود " اوضاع فراه نگران کننده نیست، ولی جنگ است و در جنگ تلفات سنگین بر دشمن هم وارد شده است و در یکی دو جا بر اساس روابطی که افراد نفوذی با طالبان داشتند، تلفاتی بر ما نیز وارد شده است و اینطور نیست که آنها بر اساس یک جنگ به ما تلفات وارد کرده باشند و دشمن شکست خورده است و اوضاع شکننده نیست."

بر اساس آماری که از سوی فعالین مدنی ارایه شده است، در جریان ۱۰ روز اخیر نزدیک به ۱۰۰ تن از نیروهای امنیتی افغان در درگیری با گروه طالبان در ولایت های فراه و غور کشته و زخمی شدند، آماری که از سوی مقام‌های افغان تایید نشده است.

صدای امریکا تلاش کرد تا در این مورد نظر مقام های پولیس زون ۶۰۶ انصار و قول اردوی ۲۰۷ ظفر در غرب افغانستان را نیز به دست بیاورد، اما آنان حاضر به پاسخگویی نشدند.

XS
SM
MD
LG