لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش های متفاوت در پاکستان در مورد مرگ جنرال رازق


مقامات پاکستانی و حامیان حکومت آن کشور در مورد کشته شدن جنرال عبدالرازق، قوماندان پیشین امنیۀ ولایت کندهار، واکنش های متفاوت نشان داده اند.

عمران خان، صدراعظم پاکستان، در یک پیام تویتر خود در واکنش به کشته شدن آقای رازق، ضمن محکوم کردن حملۀ روز پنجشنبه در کندهار، گفته است که "صلح و امنیت پاکستان، جدا از صلح و امنیت در افغانستان نیست."

اما غلام مصطفی، یک جنرال پیشین پاکستان، در صفحۀ تویتر خود جنرال رازق را دشمن پاکستان خوانده است.

این نظامی اسبق پاکستان گفته است که "دشمنان پاکستان در افغانستان به شمول جنرال رازق اچکزی، توسط محافظین خود شان کشته شدند. شماری در پاکستان شاید بسیار ناخرسند باشند. به نظر می رسد که کسی در جایی کاملاً به وظیفۀ خود تمرکز دارد و خود را وقف آن کرده است."

زید حامد، یکی از حامیان برجسته و معروف نظامیان پاکستان و کارشناس مسایل دفاعی در صفحۀ تویتر خود در واکنش به کشته شدن جنرال رازق چنین نگاشته است: "رازق یک جنایتکار و جنگ سالار سر سخت بود... در فهرست مجرمین جنگی ملل متحد قرار داشت، اما توسط ایالات متحده و سی آی ای، محافظت می شد، زیرا او...ضد پاکستان و طالبان بود."

حامیان نظامیان و اردوی پاکستان در چندین پیام جداگانه در تویتر به نام " Defense Pakistan"جنرال رازق را "شخص بی سواد، قاچاقبر مواد مخدر و سلاح" خوانده اند.

در یکی از این پیام ها در واکنش به کشته شدن قوماندان امنیۀ پیشین ولایت کندهار نوشته شده است "او [جنرال رازق] اسرا را تا دم مرگ شنکجه می کرد؛ توقیفگاه های خصوصی داشت؛ حملات دهشت افگنی را تسهیل می کرد؛ مواد مخدر را به پاکستان قاچاق می کرد و دهشت افگنانی را پناه می داد که ما را در بلوچستان می کشد. خوب برنامه ریزی شد."

جنرال عبدالرازق، ۴۰ ساله، پنجشنبه (۱۸ اکتوبر) در گلوله باریی که پس از ملاقات جنرال سکات میلر، فرمانده ماموریت حمایت قاطع ناتو، با مقام های محلی کندهار به وقوع پیوست، ابتدا زخمی شد و سپس در شفاخانه جان سپرد.

در حملۀ مرگبار روز پنجشنبه، عبدالمومن حسین خیل، رئیس امنیت ولایت کندهار، نیز کشته شد.

کشته شدن آقای رازق موجب شد تا کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، انتخابات ولسی جرگه در ولایت کندهار را برای یک هفته به تاخیر بی اندازد.

گلوله باری درست در زمانی صورت گرفته است که نشست جنرال میلر با مقام‌های محلی و بزرگان ولایت کندهار پایان یافته بود و آقای میلر و همراهانش به سمت هیلیکوپتر شان که در عقب ساختمان ولایت آمادۀ پرواز بود، در حرکت بودند.

جنرال عبدالرازق پس از کشته شدن احمد ولی کرزی، برادر ناتنی حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان، در سال ۲۰۱۱ به صفت فرمانده پولیس ولایت کندهار گماشته شد.

قوماندان رازق به زیردستانش دستور کشتار طالبان و برخورد جدی با نظامیان پاکستان در امتداد خط دیورند را داده بود. او همچنان متهم به داشتن زندان های شخصی شده بود که در آن به افراد شکنجه داده می شد.

XS
SM
MD
LG