لینک های دسترسی

Breaking News

انتقال‌ افغان‌ها به آلمان دشوار است – برگر


کرستوفر برگر، سخنگوی وزارت خارجۀ آلمان می‌گوید که کشورش تعهد کرده است که تا سال ۲۰۲۵ هر ماه ۱۰۰۰ شهروند افغان را که با خطر و تهدید در افغانستان مواجه است به آلمان انتقال دهد، اما به گفتۀ وی تطبیق این برنامه دشوار است و چالش‌های خود را دارد.

آقای برگر در مصاحبه با صدای امریکا گفت که به دلیل اینکه سفارت افغانستان در آلمان فعال نیست و از سوی دیگر شمار زیاد افراد معروض به خطر پاسپورت ندارند و خروج آنان از افغانستان ممکن نیست، این برنامه با چالش‌ها مواجه است.

با اینحال برگر گفت: "‌می‌خواهیم به این مردم امید یک آیندۀ امن و خود ارادیت را بدهیم. به خاطری که در قبال افغانستان احساس مسوولیت می‌کنیم، این برنامۀ بشری پذیرش افغان‌ها را به هدف کمک به کسانیکه بیشترین آسیب‌پذیری را دارند، روی‌دست گرفته ایم، چه این افراد به خاطر پیشینۀ کاری، تعهد شان به حقوق زنان، حقوق بشر، کار در نهادهای عدلی و قضایی، سیاست، رسانه، معارف یا فرهنگ یا هم به خاطر جنسیت، هویت جنسی یا مذهب با مجازات و پیگرد روبرو باشند."

وزیران داخله و خارجۀ آلمان روز دوشنبه ۱۷ اکتوبر (۲۵ میزان) گفتند که بر اساس این برنامه، اولویت با افغان‌هایی داده می‌شود که پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان در یک سال گذشته، در معرض تهدید قرار گرفته باشند.

سخنگوی وزارت خارجۀ آلمان گفت که آلمان قادر نخواهد بود تا همه افرادی را که با این وضعیت روبرو اند در این برنامه شامل کند و از سوی دیگر پذیرش ۱۰۰۰ نفر در یک ماه برای رسیدگی به همه بسنده نخواهد بود، اما به گفتۀ وی این برنامه افغان‌ها را به آینده امیدوار خواهد کرد.

با توجه به شرایط عملیاتی، آقای برگر این برنامه را "بسیار بسیار چالش‌برانگیز" خواند و گفت: "هم اکنون در افغانستان سفارت فعال نداریم، پس قابلیت‌ها برای اینکه خود ما بتوانیم وضعیت مردم را بررسی کنیم، بی نهایت محدود است و از اینرو باید به همکاری نهادهای مختلف جامعۀ مدنی و دولتی در داخل آلمان متکی باشیم، آنان از طریق کارها و شبکه‌های شان در افغانستان، معلومات دست اول را راجع به این مردم دارند."

او همچنین گفت که برخی افراد در داخل افغانستان واجد شمولیت در این برنامۀ آلمان استند، اما به گفتۀ وی به دلیل نداشتن پاسپورت، قادر به سفر به بیرون افغانستان نبوده و طالبان نیز به آنان اجازۀ سفر به خارج را نمی‌دهند.

او گفت: "مردمی که پاسپورت ندارند، به عنوان یک چالش بزرگ باقی خواهند ماند."

سخنگوی وزارت خارجۀ آلمان گفت: "ضرورت زیاد است. شمار زیاد مردم درخواست‌های شان را پیشکش‌ خواهند کرد. آن گونه که معیارها را قبلاً تشریح کردیم، تلاش خواهیم کرد که در این مرحله مواردی را که فوری‌ترین باشد، شناسایی کنیم. این برنامه به گونۀ خاص به افغان‌هایی تمرکز خواهد داشت که هنوز هم در داخل افغانستان به سر می‌برند، زیرا حس می‌کنیم که آنان با بیشترین خطر مواجه اند."

به گفتۀ سخنگوی وزارت خارجۀ آلمان در آغاز این برنامه، امکان ثبت قضایای جدید وجود ندارد و به قضایایی رسیدگی می‌شود که نهادها و ادارات دولتی آلمان بر بنیاد معلومات قبلی شان در اختیار این وزارت قرار می‌دهد. با اینحال به گفتۀ این مقام آلمانی، در آینده ممکن درخواست‌های جدید نیز ثبت و پذیرفته شود.

او گفت: "هم اکنون در حدود ۱۲ هزار افغان که در گذشته قراردادی آلمان بودند در افغانستان باقی‌مانده اند که رسماً از سوی آلمان پذیرفته شده اند، اما به دلیل مشکلاتی که گفتم تا کنون به آلمان منتقل نشده اند... افزون بر آن، هنوز گروه بزرگی از افراد استند که با بنیاد های آلمانی در افغانستان کار کرده اند و کارهای شان زیر دست است تا به صفت قراردادی پیشین آلمان شناسایی شوند."

خبرگزاری رویترز از قول مقام‌های آلمانی گزارش داده است که حکومت آلمان در بیش از یک سال گذشته کم و بیش ۲۶هزار شهروند افغان را که با تهدید مواجه بودند، از افغانستان به آلمان انتقال داده است.

XS
SM
MD
LG