لینک های دسترسی

Breaking News

رهایی دپلومات ایرانی متهم به تروریزم، 'باج‌دهی شرم‌آور' است-شورای مقاومت ملی ایران


اسدالله اسدی با شهروند امدادگر بلجیمی که در ایران زندانی بود، مبادله شد
اسدالله اسدی با شهروند امدادگر بلجیمی که در ایران زندانی بود، مبادله شد

یک گروه مخالف سیاسی ایرانی که در تبعید به سر می‌برد، روز جمعه ۲۶ می (پنجم جوزا) حکومت بلجیم را به پرداخت باج "شرم آور" برای آزادی اولیویه واندکاستیل،‌ امدادگر بلجیمی در ازای رهایی یک دپلومات ایرانی که توسط محکمه‌ای در بلجیم به اتهام تروریزم محکوم شده بود، متهم کرد.

شورای مقاومت ملی ایران مستقر در پاریس، پایتخت فرانسه‌، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که "آزادی یک تروریست...یک باج شرم‌آور برای تروریزم و گروگان‌گیری است. این امر موجب جسارت فاشیزم مذهبی حاکم بر ایران می‌شود تا جنایات خود را ادامه بدهد. "

این گروه سیاسی تبعیدی پس از آن حکومت بلجیم را به دادن باج به ایران متهم کرد که ایران و بلجیم به وساطت عمان دو زندانی را مبادله کردند. ساعاتی بعد از اینکه عمان از وساطت خود خبر داد، مقامات ایران و بلجیم آزادی و مبادله اولیویه وندکستله و اسدالله اسدی، دپلومات ایران را تایید کردند.

الکساندر دی‌کرو، صدراعظم بلجیم، روز جمعه تایید کرد که اولیویه وندکستله که به مدت ۴۵۵ روز در تهران بازداشت بود، آزاد شده و "در صورتی که همه چیز خوب پیش برود، الیویه امروز عصر در کنار ما خواهد بود."

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجهٔ ایران، نیز پس از چاشت روز جمعه به وقت محل در صفحهٔ تویتر خود آزادی اسدالله اسدی را تایید کرد و نوشت او به زودی وارد ایران می‌شود.


وزارت امور خارجه عمان نیز با نشر اعلامیه‌ای اعلام کرد که این کشور موفق به "میانجیگری" بین بلجیم و ایران برای "حل مساله شهروندان زندانی" شده است.

مقامات بلجیم از مدت‌ها پیش خواهان آزادی اولیویه وندکستله شده بودند. آقای وندکستله امدادگر ۴۲ ساله بلجیمی است که در فبروری سال ۲۰۲۱ توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت و به اتهام ''جاسوسی'' به ۴۰ سال زندان محکوم شد.

مقام‌های ایران و بلجیم از قبل در مورد مبادلهٔ وندکستله با اسدالله اسدی در گفتگو بودند.

اسدالله اسدی سکرتر سوم سفارت ایران در ویانا، پایتخت اتریش بود. او سه سال پیش در آلمان به اتهام دست داشتن در عملیات بم‌گذاری علیه گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در پاریس بازداشت شد.

پرونده او در محکمه‌ٔ تروریستی انتورپ بلجیم همراه سه متهم دیگر، مهرداد عارفانی، امیر سعدونی و نسیمه نعامی بررسی شد در فبروری ۲۰۲۰ با رد مصونیت دپلوماتیک اسدالله اسدی، وی به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

در حال حاضر، بیش از ۱۲ دارندهٔ پاسپورت کشور‌های غربی در ایران زندانی استند. گروه‌های حامی حقوق بشر می‌گویند که این افراد همه بی‌گناه اند و بازداشت‌ آنان بخشی از پالیسی گروگان‌گیری تهران برای امتیاز گیری است. فعالان حقوق بشر می‌گویند که احتمالاََ افرادی دیگر نیز در بازداشت مقام‌های ایران قرار داشته باشند که از آنان خبری در دست نیست.

سیامک نمازی، امریکایی-ایرانی‌تبار، از اکتوبر ۲۰۱۵ به اینسو در بازداشت حکومت ایران به سر ‌می‌برد. تهران وی را به جاسوسی متهم کرده است، اتهامی که هم از سوی ایالات متحده و هم از سوی نمازی رد شده است.

علاوه بر نمازی،‌ شماری از از شهروندان دوتابعیتی دیگر نیز در ایران زندانی استند که می‌توان به مراد طاهباز، و عماد شرقی شهروندان ایرانی امریکایی، کامران قادری و مسعود مصاحب شهروندان ایرانی اتریشی، ناهید تقوی، شهروند ایرانی آلمانی، مهران روف، شهروند ایرانی بریتانیایی، و احمدرضا جلالی شهروند ایرانی سویدنی اشاره کرد.

ایالات متحده و کشورهای اروپایی، ایران را متهم می‌کنند که با بازداشت شهروندان دو تابعیتی و خارجی، اقدام به "گروگانگیری" می‌کند تا آنها را با زندانیان خود در دیگر کشورها مبادله کند. در سال ۲۰۱۵ همزمان با توافق هسته‌ای، ایران پنج زندانی خارجی و دو تابعیتی را با زندانیان ایرانی در امریکا مبادله کرد.

XS
SM
MD
LG