لینک های دسترسی

Breaking News

انفلونزا خطر حملۀ قلبی را بیشتر می‌کند - تحقیق


انفلونزا خود یک بیماری کشنده پنداشته شده است، اما پژوهش‌های جدید پی برده است که در هنگام ابتلا به انفلونزا، خطر حملات قلبی در نزد بیماران شش برابر بیشتر ‌می‌شود.

داکتر جفری وانگ، سرمحقق این مطالعه، گفته است که در هفت روز نخست ابتلا به انفلونزا خطر حملۀ قلبی بلند بوده و در روز هشتم و پس از آن این خطر کاهش می‌یابد.

داکتران از سال‌های ۱۹۳۰ به اینسو گمان داشتند که ارتباطی میان انفلونزا و حملات قلبی شاید وجود داشته باشد، اما تا ایندم متیقن نشده بودند.

داکتر وانگ و همکارانش ۳۶۴ مورد حملۀ قلبی را از اواسط سال ۲۰۰۸ تا اواسط ۲۰۱۵ تدقیق و مطالعه کردند که تمام بیماران هنگام مراجعه به شفاخانه به انفلونزا نیز مبتلا بودند.

آمار حملات قلبی در هفت روز نخست ابتلا به انفلونزا شش برابر بیشتر از شمار واقعاتی بود که بیماران بدون ابتلا به انفلونزا و فقط به دلیل مشکل قلبی به داکتران مراجعه کرده بودند.

داکتر اریکا جونس، که در این تحقیق شرکت ندارد، بر اساس تجربۀ شخصی خود می‌گوید که در فصل سرما با افزایش شیوع بیماری‌های تنفسی چون انفلونزا و سینه و بغل، خطر و واقعات حملات قلبی نیز در نزد این بیماران بیشتر می‌شود.

داکتر کوانگ گفت "انفلونزا سبب التهاب فزاینده در بدن می‌شود. زمانیکه فرد مبتلا به آفت مکروبی می‌شود، قلب سریعتر می‌تپد که این حالت سبب فعال شدن فکتورهای لخته کنندۀ خون شده و در نهایت احتمال لخته شدن خون در رگ‌های قلب بیشتر می‌شود. تمام این حالات می‌تواند منجر به افزایش خطر حملۀ قلبی شود."

آقای وانگ به خبرگزاری رویترز گفته است پژوهش جدید بر اهمیت واکسین انفلونزا و تدابیر پیشگیرانه چون رعایت بهداشت، کم کردن تماس با بیماران مبتلا به انفلونزا و شستن منظم دستان با آب و صابون تاکید دارد.

بر اساس تحقیق جدید، از میان ۳۳۲ بیمار بین ۳۵ سال و بالاتر از آن که در جریان ابتلا به انفلونزا، حملات قلبی را پشت سر گذاشته بودند، ۶۹ درصد آنان واکسین انفلونزا را دریافت نکرده بودند.

داکتران می‌گویندکه حتا در جریان ابتلا به ریزش و سرما خوردگی عادی، اعراض و علایمی چون درد قفس سینه و کوتاهی نفس را که نشانۀ بارز آفت قلبی می باشد، نباید نادیده گرفت. هرچند به گفتۀ داکتر وانگ در این پژوهش تنها کسانی شامل اند که به دلیل ابتلا به شکل وخیم انفلونزا نزد داکتر مراجعه کرده اند، نه کسانیکه مبتلا به اشکال خفیف و متوسط این آفت بوده اند.

XS
SM
MD
LG