لینک های دسترسی

Breaking News

اعتراض فرانسه به رهایی زندانیان طالبان از بند حکومت افغانستان


یک روز پس از رهایی شش زندانی "خطرناک طالبان" از بند حکومت افغانستان و انتقال آنان به دوحه، وزارت خارجۀ فرانسه به رهایی این افراد که در قتل شهروندان‌اش دست دارند، اعتراض کرد.

خبرگزاری رویترز روز جمعه ۱۱ سپتمر (۲۱ سنبله) گفته است که وزارت خارجۀ فرانسه بار دیگر بر این تصمیم حکومت افغانستان مخالفت کرده و با نشر اعلامیه‌ای اعتراض شدید خود را اعلام کرده است.

در اعلامیۀ این وزارت آمده است: " فرانسه مخالفت شدیدش را به آزادی کسانی مجدداً‌ تصریح می‌کند که به جنایت علیه شهروندان این کشور به ویژه سربازان و کارمندان مددرسان مباردت ورزیده اند."

بر اساس گزارش‌ها این شش زندانی طالبان در سال‌های اخیر در قتل شهروندان خارجی به ویژه اتباع فرانسه و آسترالیا در افغانستان مجرم شناخته شده اند که مخالفت این کشورها در هفته‌های اخیر، حتی سبب کندی روند رهایی ۵۰۰۰ زندانی این گروه از بند حکومت افغانستان شد.

شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان تایید کرد که این شش زندانی گروه طالبان روز گذشته به دوحه منتقل شده اند.

یک منبع به خبرگزاری رویترز گفته که این زندانیان طالبان تا پایان ماه نومبر در قطر تحت نظارت خواهند بود و ممکن پس از آن دوباره به کابل منتقل شوند.

بر اساس توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان که به تاریخ ۲۹ فبروری در قطر امضا شد، حکومت افغانستان بیش از۵۰۰۰ زندانی طالبان را در ماه‌های اخیر از بند رها کرد و طالبان نیز ۱۰۰۰ اسیر دولت را از بند آزاد کردند که با تکمیل شدن این روند، قرار است مذاکرات مستقیم میان دو طرف آغاز شود.

بر اساس اعلام دولت افغانستان و طالبان، قرار است این گفتگوها با حضور، مایک پمپیو، وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان و برخی از مقام‌های قطر آغاز شود.

XS
SM
MD
LG