لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان در ۲۰۱۷ از گاز 'تاپی' مستفید خواهد شد


افغانستان قرارداد خریداری گاز از ترکمنستان را امضا کرد. این قرارداد، بخشی از شرایط مهم پروژه توسعه پایپ لاین گاز ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند است که به نام تاپی نشاخته می شود.

وحیدالله شهرانی، وزیر معادن افغانستان امروز(چهارشنبه) در کابل گفت که تمام موافقتنامه های سیاسی، کاری و تخنیکی این پروژه نهایی شده است و توقع می رود که در اوایل سال ۲۰۱۷ انتقال گاز ترکمنستان به افغانستان به گونه عملی شروع شود.

وزیر معادن گفت درسال ۲۰۱۴ میلادی یک کنسرسیوم بنام تاپی لمتد به وجود می آید و چهار کشور ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند و کمپنی های بین المللی دیگر سرمایه گذاری می کنند.

وزیر معادن افغانستان گفت که "سرمایه گذاری درساختن پایپ لاین بین ۸ تا ۱۱ میلیارد دالر پیش بینی شده است و کار ساختمانی تا پایان سال ۲۰۱۶ ختم می شود و در شروع سال ۲۰۱۷ بهره برداری شروع می شود."

جوجی توکیشی، رییس بانک آسیایی در کابل، پروژه تاپی و دیگر مساعدت های بانک انکشاف آسیایی به افغانستان را مهم توصیف کرد.

توکیشی گفت من فکر می کنیم که این یک فرصت خوب است برای افغانستان که به پای خود ایستاده شود. اقتصاد فعلی افغانستان متکی به کمک های بین المللی و نظامی است. بعد از ۲۰۱۴ چهره واقعی افغانستان آشکار می شود.

بانک انکشاف آسیایی تا حال 3.2 میلیارد دالر به افعانستان مساعدت کرده که در سکتورهای متعدد زیربنایی مانند اعمار جاده ها، ترانسپورت، خط آهن، انرژی و انتقال انرژی، استفاده شده است.

پروژه بانک آسیایی عمدتا ویژه گی منطقوی داشته و کشورهای منطقه را بنا بر ضرورت های منطقوی شان، به همدیگرنزدیک می کند.

رییس بانک انکشاف آسیایی می گوید این بانک با افغانستان تعهد درازمدت دارد و بنا برهمین تعهد است که با وجود نگرانیها از اوضاع بعد از سال ۲۰۱۴ میلادی که در افغانستان چه رخ می دهد، بانک آسیایی نزدیک به دو میلیارد دالر را تا سال ۲۰۱۶ کمک می کند.

بانک آسیایی سکرتریت پروژه تاپی را به عهده دارد.

کشورهای هند و پاکستان سال گذشته این موافقتنامه را با ترکمنستان امضاء کردند که یک بخش مهم و شرایط لازمی داخلی پروژه است.

مزایای فراوان اقتصادی

اقتصاددانان بر مزایا و تاثیرات مثبت اقتصادی تاپی تاکید دارند.

سیف الدین سیحون، فاکولته اقتصاد پوهنتون کابل می گوید که اولتراز همه بالا رفتن عایدات دولت از طریق دریافت فیس(پول) ترانزیت است.

به نظر سیحون ایجاد شغل برای مردم منطقه، رسانیدن برق و انرژی به مردم و همچنان بالا رفتن اهمیت اقتصادی و ستراتیژیک افغانستان در کشورهای آسیای میانه و آسیای جنوبی دیگر مزایای پروژه انتقال پایپ لاین گاز تایپی است.

نا امنی در مناطقی که این پایپ لاین از آنجا می گذرد یکی از موانع عمده در برابر این پروژه حیاتی به نظر می رسد.

درهمین حال، وزیر معادن افغانستان می گوید که مطابق مطالعه امنیتی این پروژه انتقال گاز یک لوا بین ۹۰۰۰ الی ۱۱۰۰۰ نفری وظیه تامین امنیت پایپ لاین را خواهد داشت.

شهرانی گفت این نیروی امنیتی هم در جریان کار و هم بعد از تکمیل تمدید پایپ لاین درجریان استفاده از پایپ لاین ایفای وظیفه خواهد کرد.

مصارف و تجهیزات این لوا به دوش حکومت افغانستان است.

صدیق صدیق، سخنگوی وزارت داخله افغانستان پروژه تاپی را بسیار مهم برای افغانستان می داند. او گفت وزارت داخله از هیچگونه سعی برای تامین امنیت این پایپ لاین دریغ نخواهد کرد.

پروژه تاپی بیشتر از ۱۷۳۵کیلومتر طول دارد که حدود ۷۰۰ کیلومتر پایپ لاین از داخل افغانستان میگذرد. این پایپ لاین ازطریق بندر سپین بولدک به پاکستان و از آنجا به جانب هند تمدید می یابد.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG