لینک های دسترسی

Breaking News

چرا باید عرق کردن در هنگام خواب را جدی گرفت؟


عرق کردن در هنگام خواب در شب معمول است، اما زمانی که، متکرر و بسیار زیاد بوده و سبب مرطوب شدن لباس‌ها شود، ممکن برخی عوامل جدی سبب آن باشد که باید به آن رسیدگی شود.

  • اضطراب و تشویش هر چند مشکلات روانی اند، اما اکثر اوقات علایم فزیکی نیز دارند که عرق زیاد یکی آن است. در صورتیکه عرق شبانه ناشی از تشویش و اضطراب باشد، توام با دلهره، نگرانی و ترس بوده می‌تواند.

افزون بر عرق شبانه، افکار ناخواسته، مشکلات خواب به ویژه دیدن خواب‌های ناخوش‌آیند، شخی و درد عضلات، بدخلقی و دیگر تغییرات مزاجی، حس خستگی، ضعف و بی میلی عمومی از دیگر علایمی است که در نزد افراد مبتلا به اضطراب ممکن موجود باشد.

  • مشکلات هورمونی هم در کنار سایر علایم، سبب عرق کردن فزاینده در هنگام خواب در شب شده می‌تواند. تغییرات هورمونی ناشی از ورود زنان به سن ناباروی (حدود ۴۵ سالگی)، کاهش هورمون تستوستیرون در مردان و افزایش فعالیت غدۀ تایراید یا جاغور از جمله مشکلات هورمونی است که توأم با افزایش عرق بوده می‌تواند.

افزایش یا کاهش وزن، تغییرات در سطح انرژی، سردردی، کاهش فعالیت جنسی و تغییرات عادت ماهوار زنان (قاعدگی) از دیگر علایمی است که در صورت مشکلات هورمونی در بدن تبارز کرده می‌تواند.

  • دواهایی نیز وجود دارند که یکی از عوارض جانبی آن افزایش عرق یا عرق‌ریزی بوده می‌تواند. دواهای سترویدی چون پریدنیزون و کورتیزون، اکثر دواهای ضد افسردگی، مسکن‌هایی چون اسپرین و استامینوفین و دواهای شکر سبب افزایش عرق شده می‌توانند.
  • بندش تنفس در هنگام خواب که گاهی سبب توقف نفس کشیدن در خواب می‌شود، با عرق‌ریزی شدید توأم بوده می‌تواند. یافته‌های یک پژوهش جدید نشان داده است که در صورت بندش تنفس در هنگام خواب، حجم عرق سه برابر می‌شود.

بندش تنفس در هنگام خواب همچنان سبب ناآرام خوابی، کسالت عمومی در جریان روز، کاهش تمرکز در جریان بیداری، سردردی، درد گلو و انساج اطراف آن و حتا بروز علایم اضطراب و افسردگی شده می‌تواند. اگر بندش تنفس در خواب درمان نشود، منجر به مشکلات جدی چون نفس تنگی و بیماری‌های قلب و رگ‌ها خواهد شد.

  • بیماری‌های جدی مکروبی مانند توبرکلوز، التهاب انتانی قلب، التهاب مکروبی استخوان، بروسیلوز، HIV و برخی بیماری‌های پرازیتی مانند ملاریا سبب عرق‌ریزی شبانه می‌شود.

اما اکثر این بیماری‌ها در کنار افزایش عرق سبب تب و لزره، درد عضلات و مفاصل، ضعف و کسالت عمومی، کاهش وزن بدن و بی اشتهایی نیز می‌شوند که در صورت بروز این علایم بیمار باید فوراً به داکتر مراجعه کند.

در صورتیکه عرق‌ریزی هیچ علامۀ دیگر را با خود نداشته باشد، با تغییراتی چون سرد نگهداشتن اتاق خواب، تغییر دادن بالش یا توشک خواب، پوشیدن لباس نازک و نخی خواب، نوشیدن آب سرد، حمام آب سرد می‌توان از آن جلوگیری کرد.

همچنین، پرهیز از خوردن غذای تند، استعمال سگرت، دوری از مشروبات الکولی و فعالیت شدید فزیکی پیش از رفتن به بستر نیز به پیمانۀ زیاد در کاهش عرق شبانه کمک می‌کند.

XS
SM
MD
LG