لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش تلفات حمله بر خبرنگاران در بلخ؛ دو کارمند رسانه‌ای در میان جان‌باختگان اند


حسین نادری، گزارشگر خبرگزاری صدای افغان در میان جان‌باختگان حملۀ چهار روز پیش بر خبرنگاران در بلخ است.
حسین نادری، گزارشگر خبرگزاری صدای افغان در میان جان‌باختگان حملۀ چهار روز پیش بر خبرنگاران در بلخ است.

چهار روز پس از انفجار بر تجمع خبرنگاران در مرکز فرهنگی تبیان در شهر مزار شریف، مرکز ولایت بلخ، برخی از نهادهای حامی خبرنگاران می‌گویند که در این انفجار یک خبرنگار و یک کارآموز "خبرگزاری صدای افغان" کشته و ۱۸ خبرنگار دیگر زخمی شده اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان ناوقت روز دوشنبه ۱۳ مارچ (۲۲ حوت) در خبرنامه‌ای گفت که حسین نادری، گزارشگر خبرگزاری صدای افغان (آوا) و اکمل نظری، کارآموز این رسانه، در میان جان‌باختگان استند.

این نهاد حامی خبرنگاران افزوده که در این انفجار، کم از ‌کم ۱۸ خبرنگار محلی بلخ مجروح شده اند که زخم‌های شماری از آنان عمیق است.

بر اساس معلومات این نهاد، حسین نادری ۲۰ سال عمر داشت و دانشجوی سال دوم رشته حقوق بود. به گفتۀ مرکز خبرنگاران افغانستان،‌ نادری از دو سال به این‌سو به عنوان گزارشگر محلی خبرگزاری صدای افغان در مزار شریف کار می‌کرد.

این نهاد همچنان گفته است که اکمل نظری، دانشجوی رشته ژورنالیزم، در شهر مزار شریف بود و از مدتی به این‌سو به حیث کار‌آموز با این خبرگزاری کار می‌کرد.

در خبرنامه آمده است: "مرکز خبرنگاران افغانستان از مسوولان امور می‌خواهد به نگرانی‌های امنیتی و کاری خبرنگاران رسیدگی کنند و خبرنگاران نیز با درنظرداشت شرایط، تدابیر مصوونیتی را به صورت جدی مد نظر قرار دهند."

پیش از این، مقام‌های امنیتی طالبان گفته بودند که این انفجار حوالی ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه روز شنبه ۱۱ مارچ (۲۰ حوت) در "مرکز فرهنگی تبیان" به وقوع پیوست که در اثر آن، یک نگهبان این مرکز کشته و هشت نفر دیگر، به شمول پنج خبرنگار زخمی شدند.

انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان نیز افزایش تلفات ناشی از این انفجار بر تجمع خبرنگاران در بلخ را تایید کرده و با بستگان قربانیان آن ابراز غم‌شریکی کرده است.

این انجمن از طالبان خواسته است که با ایجاد کمیته مشترک از ارگان‌های امنیتی، نهادهای مدافع حقوق خبرنگاران و رسانه‌ها و دیگر نهادها در تامین امنیت و مصوونیت خبرنگاران در افغانستان تلاش کنند.

در روزهای اخیر این انفجار واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت و از این میان، سازمان ملل متحد، امریکا و برخی از نهادهای پشتیبان رسانه‌ها ضمن نکوهش این حمله، خواستار حفاظت از خبرنگاران افغان شدند.

XS
SM
MD
LG