لینک های دسترسی

Breaking News

مودی: پاکستان باید در راستای صلح با هند همراه باشد


تنش ها میان هند و پاکستان، پس از حملات متعدد شورشیان بر قرارگاه های نظامی هند در کشمیر در سال گذشته، افزایش یافت است
تنش ها میان هند و پاکستان، پس از حملات متعدد شورشیان بر قرارگاه های نظامی هند در کشمیر در سال گذشته، افزایش یافت است

نریندرا مودی،؛ صدراعظم هند،،میگوید که اگر اسلام آباد خواستار مذاکرات با دهلی جدید می باشد، پس باید از تروریزم دوری جوید.

آقای مودی گفته است که هند به تنهایی راۀ رسیدن به صلح را تعقیب کرده نمیتواند و پاکستان باید در این سفر با هند همراه باشد.

پس از یک حمله بر پایگاۀ نیروهای هوایی هند در اوایل سال ٢٠١٦، تنش میان پاکستان و هند افزایش یافته است. دهلی جدید عاملین آن حمله را تندروان مستقر در پاکستان عنوان کرده بود.

این تنش ها با نارامی های غیر نظآمی در کشمیر تحت ادارۀ هند و تبلیغات جهانی پاکستان در برابر اقدامات سختگیرانۀ دهلی جدید علیه فعالان در کشمیر، بیشتر از پیش شدت یافته است.

در ماۀ سپتمبر سال گذشته، در نتیجۀ حملۀ یک گروۀ مسلح بر یک قرارگاۀ اردو هند در کشمیر، ١٩ سرباز هندی کشته شد. حکومت هند یکبار دیگر تندروان مستقر در پاکستان را متهم به انجام این حمله ساخت.

هند از دیر زمان، از پاکستان و به ویژۀ تعامل ادارۀ استخارات آن کشور یا آی اس آی با گروه های شورشی شکایت کرده است، اما ادعاهای دهلی جدید، به کرات از سوی اسلام آباد رد شده است.

روابط با واشنگتن

در حالی که قرار است دونالد ترمپ منحیث چهل و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده، تا دو روز دیگر مراسم تحلیف را بجا آورد، صدراعظم هند گفته است که در صحبت با آقای ترمپ، خواستار تعمیق روابط ستراتیژیک میان دو کشور شده و هردو طرف بر افزایش دست آوردها در روابط ستراتیژیک دوجانبه توافق کرده اند.

واشنگتن و دهلی جدید در صدد نهایی سازی قراردادهای اند که همکاری میان نظامیان هردو کشور را نزدیکتر میسازد و به شرکت های تولیدات دفاعی امریکا زمینۀ ساخت و فروش تجهیزات را در هند فراهم خواهد کرد

مقامات ارشد پاکستان نیز اظهار کرده اند که اسلام آباد و واشنگتن آینده روابط بهتر از پیش خواهند داشت.

حکومت پاکستان چندی پیش گزارشی را از جریان مکالمۀ تلیفونی دونالد ترمپ با نوازشریف نشر کرده و گفتند که آقای ترمپ ضمن تقدیر از کارکردگی رهبری پاکستان, خواستار گسترش روابط با آن کشور است.

XS
SM
MD
LG