لینک های دسترسی

Breaking News

حزب مخالف حکومت هند: مودی بازی تفرقه‌افگنی بین هندوها و مسلمانان را در پیش گرفته است


نرندرا مودی، صدراعظم هند
نرندرا مودی، صدراعظم هند

یک حزب اصلی مخالف حکومت هند روز پنجشنبه ۱۶ می (۲۷ ثور) نرندرا مودی، صدراعظم این کشور را به دلیل اظهارات ضد مسلمانان در سخنرانی‌های مبارزات انتخاباتی که نگرانی‌هایی را در مورد بروز تنش‌های فرقه‌ای در بزرگترین دموکراسی جهان تشدید کرده است، محکوم کرد.

از زمان آغاز رای‌گیری در ماه گذشته، مودی ۷۳ ساله لفاظی‌های خود را برای هدف قرار دادن اقلیت مسلمان جهت جلب حمایت رای دهندگان هندو افزایش داده است.

مودی در بسیاری مناطق هند محبوبیت خود را حفظ کرده و انتظار می‌رود که با در پیش گرفتن اجندای ملی‌گرایانهٔ هندو بار دیگر - برای سومین دور - عهده دار کرسی صدارت هند شود.

پی چیدمبارام،‌ وزیر مالیه پیشین هند و قانونگذار ارشد کانگرس این کشور روز پنجشنبه گفت که مودی "بازی معمول خود برای تفرقه‌افگنی بین هندوها و مسلمانان" را در پیش گرفته است.

او افزود: "جهان در حال مشاهده و تحلیل اظهارات صدراعظم هند است و این اظهارات برای هند عزت به ارمغان نمی آورد."

مودی در راهپیمایی‌های انتخاباتی مسلمانان را "نفوذی" نامیده که به گفتۀ او، فرزندان زیادی دارند و مدعی شده که حزب کانگرس –حزب اصلی مخالف مودی- در صورت پیروزی، ثروت کشور را بین مسلمانان توزیع خواهد کرد.

مودی همچنان ادعا کرده است که یک صدراعظم پیشین از حزب کانگرس می‌خواست یک بودجه جداگانه برای مسلمانان تخصیص دهد، اما جیرام رمیش، سکرترجنرال حزب کانکرس این ادعای مودی را رد کرده و آنرا "بی معنا" خوانده است.

رمیش روز چهارشنبه در شبکه ایکس گفت: "این گزافه‌گویی و دورغ پردازی معمولی مودی است."

مودی از زمانی که یک دهه پیش به قدرت رسید، برخلاف قانون اساسی رسمی سیکولار این کشور، تلاش کرده است تا سیاست هند را بیشتر با اعتقادات هندوگرایانهٔ خود هماهنگ کند.

مودی تنها کسی نیست که اجندای ضد مسلمانان را در پیش گرفته است. حزب بهارتیا جنتا، از زمان تاسیس خود در سال‌های ۱۹۸۰ اجندای مشابهی را روی دست داشته و همواره صعود سیاسی این حزب با کاهش شمار قانونگذاران مسلمانان در پارلمان و نهادهای قانونگذار ایالتی به همراه بوده است.

این اظهارات و اقدامات مودی او را به عنوان یک قهرمان هندویزم کاملاً محبوب ساخته است، اما بسیاری از اقلیت مسلمان بیش از ۲۰۰میلیون نفری این هند نسبت به وضعیت و آیندۀ خود نگران اند.

مودی روز سه شنبه در یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه News18 دامن زدن به تنش‌های مذهبی را رد کرد. مودی گفت: "روزی که شروع به صحبت درباره انقسام هندو-مسلمان کنم، روزی خواهد بود که توانایی خود را برای رهبری یک زندگی عامه از دست خواهم داد."

'رای جهاد'

اما یک روز پس از آن او در یک گردهمایی انتخاباتی حزب کانگرس را به برنامه ریزی "رای جهاد" متهم کرد، و مدعی شد که مخالفانش مسلمانان را برای رای دادن برخلاف او ترغیب می‌کنند.

مودی در یک گردهمایی انتخاباتی گفت: "در این نقطهٔ عطف در تاریخ، شما باید تصمیم بگیرد که می‌خواهید تداوم رای جهاد را ادامه دهید یا به حمایت از ایجاد حکومتداری رام رای بدهید."

او گفت: "تروریست‌ها در پاکستان علیه هند جهاد را آغاز کرده اند و در اینجا حزب کانگرس رای جهاد را علیه حزب بهارتیا جنتا اعلام کرده است و از پیروان یک دین مشخص [مسلمانان] می‌خواهد تا متحدانه علیه مودی رای بدهند."

کارشناسان می‌گویند که مودی و حزب‌اش می‌خواهد با لفاظی‌های ضد مسلمانان، هندوها را به رای دادن ترغیب کنند.

قانون انتخاباتی هند تبلیغات فرقه‌ای را ممنوع می‌کند و احزاب مخالف در مورد سخنرانی‌های مودی به کمیسیون انتخابات شکایت کرده اند، کمیسیونی که هنوز هیچ تحریمی را علیه صدراعظم اعلام نکرده است.

در حالی که انتخابات شش‌ هفته‌ای در هند جریان دارد، مودی و رهبران حزب وی به سخنرانی‌های نفرت آمیز متهم شده اند.

ماه گذشته، مودی در ایالت راجستان گفت که اگر حزب کانگرس برنده شود، سرمایهٔ هندوها را در میان مسلمانان تقسیم خواهد کرد.

احزاب مخالف و گرو‌ه‌های حقوق مدنی بر این اظهارات صدر اعظم هند انتقاد کرده اند.

سازمان عفو بین الملل در هند گفت که مودی مسلمانان را در هند "هیولا" معرفی می‌کند و حقوق آنان را به خطر می‌اندازد.

با وجود انتقادات شدید، سایر رهبران حزب بهارتیا جنتا،‌ به شمول امیت شاه، وزیر داخلهٔ هند در ایالت تیلانگانا گفت که رای دادن به حزب کانگرس به معنی "رای دادن به جهاد" است.

لفاظی "رای جهاد" مودی پس از آن به میان آمد که ماریا علم، یکی از رهبران حزب سماج وادی، ماه گذشته در اترپردیش از مسلمانان خواست تا به جهاد رای بروند و حزب بهارتیا جنتا را از قدرت کنار زنند.

گروه

XS
SM
MD
LG