لینک های دسترسی

Breaking News

ایران: آلمان با تروریست خواندن حزب‌الله قرض تاریخی اسراییل را می‌پردازد


​پس از آن که آلمان سازمان حزب الله لبنان را یک گروه دهشت افگن خواند، ایران بر این کشور انتقاد کرده و آنرا به بازپرداخت "قرض تاریخی" به اسراییل متهم کرد.

آلمان روز پنجشنبه فعالیت‌های سازمان حزب الله را نیز در آن کشور منع کرد و نیروهای امنیتی آلمان به برخی مساجد مربوط حزب‌الله و منازل برخی اعضای این گروه یورش برده و شماری از آنان را دستگیر کردند.

ایران که یکی از حامیان این گروه شیعه مذهب است ادعا دارد که آلمان برای جبران هالوکاست (قتل شش میلیون یهودی در کمپ های کار نیروهای نازی آلمان) ‌به این اقدام دست زده است.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: "ما احساس می کنیم که آلمانی ها به صهیونیست ها قرض تاریخی دارند و به نوعی آن را بازپرداخت می کنند، و نمی‌دانند که ممکن است جهان و مسلمانان واکنش نشان دهند."

حزب الله در سال ۱۹۸۲ در جریان جنگ داخلی لبنان تاسیس شد و در سال ۲۰۰۶ با اسراییل وارد جنگ شد.

ایالات متحده و اسراییل از مدت ها به اینسو حزب الله را یک گروه دهشت افگن شناسایی کرده و از متحدین شان خواسته اند تا از این تصمیم پیروی کنند.

مانند اتحادیه اروپا، آلمان تاحال تنها شاخه نظامی حزب‌الله لبنان را به حیث سازمان دهشت‌افگن تلقی می‎کرد، و شاخه سیاسی این گروه را که اکثریت کرسی‌های پارلمان لبنان را اختیار دارد، اجازه فعالیت داده بود.

موسوی با انتقاد از حمله بر مساجد در آلمان اظهار داشت: " حمله بر همه مسلمانان مناسب نیست اگر احساس می کنند گروهی از آن‌ها کار غیرقانونی انجام می دهند. ما آن را هم چنین نمی بینیم."

ایران متهم است که در کشورهای شرق میانه گروه مختلف تندرو مانند حزب الله لبنان، عصایب اهل الحق، کتایب حزب الله و سازمان بدر در عراق، گروه حماس و جهاد اسلامی در فلسطین، شورشیان حوثی در یمن و گروه فاطمیون در سوریه را حمایت می‌کند.

XS
SM
MD
LG