لینک های دسترسی

Breaking News

سربازان عراقی در تلاش بازگیری زادگاه صدام حسین


مناظره تیم کین و مایک پنس، معاون های پیشنهادی هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ
مناظره تیم کین و مایک پنس، معاون های پیشنهادی هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ

نیرو های امنیتی عراق به حمایت جنگجویان شیعه و سنی روز دوشنبه عملیات گستردۀ نظامی را برای تصرف دوبارۀ تکریت – زادگاه صدام حسین دیکتاتور پیشین عراق- از چنگ تندروان گروه دولت اسلامی آغاز کرده است.

اما ساعاتی پس از نشر خبر آغاز این عملیات از طریق تلویزیون دولتی عراق، قوای نظامی آن کشور گفت که تا هنوز سربازان عراقی وارد شهر تکریت نشده اند، به این مفهوم که نبرد سختی در پیشروی اردوی عراق قرار دارد.

تلویزیون العراقیه گفته است که نیرو های پیادۀ عراق با حمایت قوای هوایی آن کشور عملیات برای تصرف تکریت را از چند استقامت آغاز کرده اند. به نقل از تلویزیون دولتی عراق تندروان از حومۀ شهر پراگنده شده اند.

نیرو های امنیتی عراق تا کنون قادر به بازگیری تکریت نشده اند، اما جهشی در این مسیر خلق شده است، چون سربازان آن کشور به حمایت حملات هوایی ائتلاف به رهبری ایالات متحده توانستند در ماه نومبر یک پالایشگاه نفت را از چنگ گروه دولت اسلامی پس گیرند.

گروه دولت اسلامی در تابستان گذشته ادارۀ شهر تکریت و موصل را در دست گرفت. تکریت در ۱۳۰ کیلومتری شمال بغداد در مسیر شاهراه بغداد – موصل قرار گرفته است، به این معنا که پیش از هرگونه عملیات برای پس گرفتن موصل، باید تکریت در تصرف نیرو های حکومتی عراق باشد.

مقام های نظامی ایالات متحده محتاطانه گفته اند که یک عملیات هماهنگ برای تصرف دوبارۀ موصل در اپریل یا می سال روان میلادی با شرکت ۲۵۰۰۰ سرباز عراقی آغاز خواهد شد. احتیاط لازم در این عملیات این است که اگر نیرو های عراقی برای آن کاملاً آماده نباشند، زمان راه اندازی عملیات به تاخیر خواهد افتاد.

تلاش های قبلی برای تصرف تکریت به ناکامی منجر شد و مقام های عراقی گفتندکه تاریخ مشخصی برای انجام عملیات بزرگ نظامی برای تصرف دوبارۀ موصل نیز تعیین نشده است. هم اکنون تنها نبرد سنگین میان جنگجویان گروه دولت اسلامی و شبه نظامیان پیشمرگۀ کردی در اطراف شهر موصل ادامه دارد.

عراق هم اکنون دچار یک انشعاب شدید فرقه یی است. پس از سرنگونی رژیم صدام حسین در سال ۲۰۰۳، اقلیت سنی عراق از سوی حکومت به رهبری اکثریت شیعیان به شدت در حاشیه رانده شد. عمیق شدن این شکاف در سال ۲۰۰۶ سبب خشونت های فرقه یی شد که جان ده ها هزار عراقی را گرفت.

ساعاتی پیش از آغاز تهاجم نظامی بر تکریت، حیدرالعبادی صدر اعظم شیعۀ عراق از جنگجویان قبایلی سنی خواست تا صفوف گروه تندرو دولت اسلامی را ترک گویند. او افزود که "این فرصت آخر است" و وعدۀ بخشایش کسانی را داد که با گروه دولت اسلامی قطع رابطه می کنند. او گفت که تکریت به زودی به مردم آن شهر برگردانده خواهد شد.

به نظر می رسد که بیانات آقای عبادی متوجه اعضای پیشین حزب بعث است که اکنون در عراق ممنوع اعلام شده است. اعضای این حزب که به صدام حسین وفادار بودند یکجا با سنی های ناراض از حکومت بغداد به صفوف گروه دولت اسلامی پیوسته اند.

XS
SM
MD
LG